- Qashqai – najpredávanejší crossover v Európe – je prvým modelom využívajúcim úplne nový benzínový motor
-
Motor s objemom 1,3 litra, ktorý je dostupný s výkonom 140 alebo 160 koní a ktorý nahradí motory s objemom 1,2 a 1,6 litra
-
Vodičom prináša zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2
-
Vyvinutý s využitím sily a zdrojov aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi
-
Premiéra úplne novej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) v ťažiskovom modeli spoločnosti Nissan
Nissan Qashqai je teraz na predaj s úplne novým benzínovým motorom s objemom 1,3 litra. Je to najnovšia kapitola úspešného príbehu modelu Qashqai – najpredávanejšieho crossoveru v Európe – ktorá ešte viac osloví zákazníkov tohto SUV.
Tento nový, vysoko úsporný zážihový motor dostupný s výkonom 140 alebo 160 koní prináša zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2. Využíva silu a zdroje aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Daimler.
Tento motor je prvýkrát použitý v rámci modelov Nissan v Qashqai. Je dostupný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a úplne novou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DCT), v oboch prípadoch s pohonom prednej nápravy. Je to prvýkrát, čo je prevodovka DCT použitá v ťažiskovom modeli spoločnosti Nissan. Zákazníkom poskytne športový a priamejší dynamický zážitok, zlepšený rozbeh z miesta a plynulé využitie krútiaceho momentu.
V ponuke sú tri verzie nového 1,3-litrového motora – verzia so 140 koňmi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, verzia so 160 koňmi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a verzia so 160 koňmi a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DCT. Maximálny krútiaci moment je 240 Nm pre manuálnu prevodovku (verzia 140k), 260 Nm pre manuálnu prevodovku (verzia 160k) a 270 Nm pre prevodovku DCT.
Jean-Philippe Roux, generálny riaditeľ pre segment crossoverov Nissan Europe, k tomu hovorí: „Spustenie predaja tohto úplne nového 1,3-litrového motora je správnou odpoveďou na meniace sa podmienky trhu, na ktorom zákazníci vyžadujú vysoko efektívny benzínový motor, ktorý prináša výnimočné jazdné vlastnosti a úsporu paliva.“
Tri nové 1,3-litrové pohonné ústrojenstvá priamo nahrádzajú tri staré motory pre model Qashqai – 1,2-litrový motor s výkonom 115 koní v prevedení s manuálnou prevodovkou a prevodovkou CVT a 1,6-litrový motor s výkonom 163 koní a manuálnou prevodovkou. Všetky nové pohonné ústrojenstvá spĺňajú najnovšie európske emisné normy Euro 6d-Temp.
NEDC-BT 140 k a 160 k MP |
17″ kolesá |
18″/19″ kolesá |
Spotreba paliva |
5,3 l/100 km |
5,7 l/100 km |
Emisie CO2 |
121 g/km |
130 g/km |
NEDC-BT 160 k DCT* |
17″ kolesá |
18″/19″ kolesá |
Spotreba paliva |
5,5 l/100 km |
5,8 l/100 km |
Emisie CO2 |
122 g/km |
131 g/km |
*Údaje pre DCT podliehajú finálnej homologácií
Všetky tri pohonné ústrojenstvá sú v porovnaní s pohonnými ústrojenstvami dostupnými od iných výrobcov mimoriadne konkurencieschopné a vo veľkom množstve prípadov je úroveň emisií CO2 podstatne nižšia.
Okrem toho, že nový motor ponúka zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2, poskytuje tiež plynulejšiu odozvu pri nízkych otáčkach, prudšie zrýchlenie a rýchlejšie/bezpečnejšie predbiehacie manévre.
Za zlepšenú spotrebu vďačíme zásadnému prepracovaniu dizajnu motora v porovnaní s predchádzajúcimi benzínovými jednotkami. Bol pridaný filter pevných častíc a inovované konštrukčné celky zahŕňajú systém vstrekovania paliva, tvar spaľovacieho priestoru, znížené trenie a optimalizáciu turbodúchadla. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu pri nízkych otáčkach sa tiež znížila hlučnosť, čo ocenia cestujúci.
V porovnaní s výbehovým 1,2-litrovým motorom s výkonom 115 koní a manuálnou prevodovkou má nový 1,3-litrový motor s výkonom 140 koní o 25 koní viac a o 50 Nm vyšší maximálny krútiaci moment. Emisie CO2 modelu Qashqai so 17-palcovými kolesami sú 121 g/km (NEDC-BT), čo je o 8 g/km nižšia hodnota ako v minulosti (NEDC).
Pri porovnaní týchto dvoch pohonných jednotiek sa zlepšilo aj zrýchlenie. Zatiaľ čo čas zrýchlenia z 0-100 km/h je takmer identický (10,6 sekúnd pri 1,2, oproti 10,5 sekúnd pri novej 1,3), zrýchlenie na 4. rýchlostnom stupni z 80-100 km/h kleslo z 5,7 na 4,5 sekundy – čo predstavuje 21% zlepšenie. Na 6. prevodovom stupni pri 100-120 km/h je to ešte výraznejšie zlepšenie – až 35%, čo prináša výrazné zlepšenie pružnosti motora pri bežnej jazde.
V porovnaní s výbehovým 1,6-litrovým motorom s výkonom 163 koní a manuálnou prevodovkou má nový 1,3-litrový motor s výkonom 160 koní o 3 kone menej, ale o 10 Nm vyšší krútiaci moment. Emisie CO2 modelu Qashqai so 17-palcovými kolesami sú 121 g/km (NEDC-BT), čo je o 13 g/km nižšia hodnota ako v minulosti (NEDC).
Úplne nová, dvojspojková automatická prevodovka DCT je vybavená mokrými spojkami, čo prináša zlepšený zážitok z jazdy. Za účelom zvýšenia účinnosti je vybavená elektricky ovládaným chladiacim okruhom a elektromechanickým radením prevodových stupňov. To následne prináša výhody pre zákazníkov – či už súkromných alebo fleetových. Vďaka rýchlym reakciám pri preraďovaní prevodových stupňov, plynulému priebehu výkonu a absencii hydrodynamického meniča je jazda oveľa zábavnejšia a plynulejšia.
Zároveň dochádza k znižovaniu prevádzkových nákladov, a to vďaka nižším nákladom na údržbu počas celej životnosti vozidla. Napríklad servisné intervaly boli predĺžené z 20 000 km na 30 000 km. Okrem toho zníženie vyprodukovaných emisií CO2 o 8 g na 1km pri 2 modeloch s manuálnou prevodovkou znamená aj zníženie výšky cestnej dane, ktorá platí v niektorých krajinách západnej Európy. Podľa dnešných sadzobníkov to predstavuje úsporu £290 v Spojenom kráľovstve, 36€ v Nemecku a 163€ vo Francúzku.
Nový 1,3-litrový benzínový motor bol vyvinutý alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi a podstúpil 40 000 hodín testov a simulácií. Ako súčasť testovania absolvoval motor 300 000 km overovacieho testovania v niektorých z najextrémnejších podmienok na svete.
Vďaka sile a zdrojom aliancie môže Nissan využiť synergie, ktoré posunuli hranice možného vo svete benzínového motora. Výsledné 1,3-litrové pohonné ústrojenstvo ponúka zákazníkom najvyššiu úroveň výkonu a prepracovanosti, spĺňa najprísnejšie štandardy spoľahlivosti a odolnosti a znižuje emisie CO2.
Motor bol vyvinutý v spolupráci so spoložnosťou Daimler, ktorý ho bude využívať vo svojich vozidlách Mercedes-Benz. Aliancia očakáva, že v priebehu budúceho fiškálneho roka sa vyrobí až jeden milión týchto motorov a namontuje sa do viac ako 50 % všetkých predaných vozidiel Qashqai.
Zákaznícke výhody nového 1,3-litrového benzínového motora
Celkové výhody (všetky kombinácie pohonného ústrojenstva)
- Zlepšenie pružnosti motora a prenosu výkonu/krútiaceho momentu
- Znížená hlučnosť v dôsledku vyššieho krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach, vďaka ktorému je možné jazdiť v nižšom spektre otáčok, čo ocenia cestujúci.
- Znížená spotreba paliva a nižšie emisie CO2 a pevných častíc. Za zlepšenú spotrebu vďačíme zásadnému prepracovaniu konštrukcie motora v porovnaní s predchádzajúcimi benzínovými motormi.
- Inovované konštrukčné celky zahŕňajú systém vstrekovania paliva, tvar spaľovacieho priestoru, znížené trenie a optimalizáciu turbodúchadla
- Znížené prevádzkové náklady. Konštrukcia motora umožňuje nižšie náklady na údržbu počas jeho životnosti. Servisný interval výmeny motorového oleja bol predĺžený z 20 000 km na 30 000 km.
Zákaznícke výhody – 1,3-litrový motor s výkonom 140 k a manuálnou prevodovkou
(v porovnaní s 1,2-litrovým motorom s výkonom 115 k)
Zvýšený krútiaci moment +50 Nm (teraz 240 Nm)
Zvýšený výkon +25 k (teraz 140 k)
Znížené emisie CO2 (NEDC-BT) -8 g/km (teraz 121 g/km) so 17″ kolesami
Znížená spotreba paliva (NEDC-BT) -0,3 l/100 km (teraz 5,3 l/100 km) so 17″ kolesami
Zákaznícke výhody – 1,3-litrový motor s výkonom 160 k a manuálnou prevodovkou
(v porovnaní s výbehovým 1,6-litrovým motorom s výkonom 163 k)
Zvýšený krútiaci moment +10 Nm (teraz 260 Nm)
Veľmi podobný výkon -3 k (teraz 160 k)
Znížené emisie CO2 (NEDC-BT) -13 g/km (teraz 121 g/km) so 17″ kolesami
Znížená spotreba paliva (NEDC-BT) -0,5 l/100 km (teraz 5,3 l/100 km) so 17″ kolesami
Podrobný pohľad na technológie motora
Hlava valcov
- Kompaktný tvar nového motora znamená viac miesta pod kapotou a tiež zníženie celkovej hmotnosti vozidla.
- Obsahuje novú hlavu valcov „delta“ v tvare trojuholníka. V záujme lepšieho spaľovania sú vstrekovače paliva montované v osi valcov.
- Zvody výfukového potrubia sú čiastočne integrované do hlavy valcov, čo prináša efektívnejšie chladenie výfukových plynov a zlepšené spaľovanie, najmä pri nízkych otáčkach motora a vysokom zaťažení.
- Bol pridaný benzínový filter pevných častíc. Filter redukuje pevné častice vo výfukových plynoch ich zachytávaním v mikroporéznej štruktúre filtra, ktorá sa v pravidelných intervaloch automaticky regeneruje.
Povlakovanie stien valcov
- Toto je prvý prípad, kedy aliancia používa túto technologickú inováciu na motor ťažiskového modelu.
- Pomocou plazmovej technológie sú steny valcov jemne povlakované materiálom s vysokou povrchovou tvrdosťou a tepelnou vodivosťou.
- Okrem toho, že táto technológia prináša významné úspory hmotnosti, výrazne tiež znižuje riziko detonačného spaľovania (klepania) motora.
- Výsledkom použitia tejto technológie je zníženie spotreby a emisií o 1 %.
Turbodúchadlo
- Turbodúchadlo je teraz vybavené elektronicky ovládaným obtokovým ventilom, čo nahrádza tradičné podtlakové ovládanie turbodpchadla.
- Znamená to, že turbodúchadlo má rýchlejšiu odozvu, najmä pri nízkych otáčkach motora.
- Tento spôsob ovládania umožňuje optimálny chod motora bez ovplyvnenia jazdných vlastností.
Vstrekovače
- Dýzy vstrekovača sú vybavené šiestimi otvormi pre lepšiu atomizáciu paliva.
- Je použitý rozvod paliva typu Common-rail a vstrekovací tlak 250 barov. Pri výbehovom 1,2-litrovom motore to bola hodnota 200 barov.
Variabilné časovanie ventilov
- Ventilový rozvod je miesto tradičných zdvíhadiel vybavený vahadlami s hydraulickým nastavením ventilovej vôle.
- Hlavným prínosom je zníženie vnútorného trenia a predpoklad vyššej životnosti.
- Motor je úspornejší vďaka nezávisle ovládanému časovaniu vačkových hriadeľov na sacej aj výfukovej strane.
Zdroj: Nissan