- V Kórei sa začína výroba nového výkonného športového sedanu značky Kia s karosériou fastback
- Na výber budú tri motorizácie: 2,2-litrový vznetový motor a tiež dva zážihové agregáty s objemom 2,0 a 3,3 litra
- Navrhnutý vo Frankfurte nad Mohanom, s jazdnými vlastnosťami zdokonaľovanými na okruhu Nürburgring
Nová Kia Stinger, výkonný športový sedan s karosériou fastback (ďalej len Stinger), úzko nadväzuje na dizajnový a konštrukčný plán koncepčného vozidla Kia GT z roku 2011 a predstavuje najvýkonnejšie sériové vozidlo v dejinách kórejskej automobilky.
Model Stinger oplýva duchom historických vozidiel grand tourer – výkonných a elegantných automobilov, ktoré dokážu svojich majiteľov prepravovať vysokou rýchlosťou a vo veľkom štýle. V každej fáze vývoja sa návrh aj konštrukcia modelu Stinger podriaďovali spoločnému cieľu, vytvoriť dokonalé gran turismo. Vozidlo zaujme atraktívnym vzhľadom a ponúka dostatok priestoru na prepravu piatich cestujúcich aj s batožinou. Zároveň prináša stabilnú, hladkú jazdu a obratnosť pri manévrovaní s príjemným prenosom výkonu na zadnú nápravu.
Pri transformácii na sériové vozidlo dostal koncept GT od automobilky Kia názov „Stinger“, podľa konceptu GT4 Stinger odhaleného na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne (NAIAS) v roku 2014. Vozidlo je svojou podstatou pravé GT a už samotný názov Stinger evokuje rýchlosť a vzrušenie, dve kľúčové vlastnosti tohto sériovo vyrábaného vozidla.
V závislosti od konkrétneho trhu ponúkne Stinger na výber tri motorizácie: 2,0-litrový preplňovaný zážihový motor, výkonný 3,3-litrový motor V6 s dvojitým preplňovaním a 2,2-litrový preplňovaný vznetový motor (pre európsky a kórejský trh).
Model Stinger je výsledkom viacerých rokov zanietenej práce dizajnérov a konštruktérov spoločnosti Kia. Do výroby vstupuje šesť rokov po tom, ako automobilka vydala významné vyhlásenie, že má v úmysle vyrobiť koncept GT. Jeho predaj sa na celom svete spustí počas posledného štvrťroka 2017.
Dizajn
Pretvoriť koncept na sériové vozidlo nie je žiadna maličkosť. Stinger vznikal v európskom dizajnérskom štúdiu spoločnosti Kia vo Frankfurte nad Mohanom, kde sa v roku 2011 zrodil aj koncept GT, pričom na celý proces dozerali Peter Schreyer, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors, a Gregory Guillaume, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors Europe.
„Kia Stinger je pravé gran turismo, vozidlo na temperamentné dlhé trate. V prípade tohto vozidla nejde ani tak o samotný výkon, nekompromisnú dynamiku či drsný štýl na úkor luxusu, pohodlia a elegancie,“ hovorí Guillaume. „Stinger nemá nič spoločné s tým, že do cieľa cesty musí doraziť ako prvý – pri tomto vozidle ide o samotnú cestu. Ide tu o nadšenie a vášeň.“
Stinger pôsobí mohutne a sebaisto, k čomu prispieva jeho elegantný predok, štíhle boky, ako aj výrazné oblúky zadných kolies. Jeho charakter na ceste prednostne definujú proporcie podriadené pohonu zadných kolies – dlhá kapota a krátky predný previs 830 mm, predĺžený rázvor (2 905 mm), ktorý vytvára priestrannú kabínu, ako aj dlhý zadný previs (1 095 mm) so statnými, širokými bokmi. Postoj, proporcie a vizuálna rovnováha modelu Stinger dodávajú vozidlu nádych elegancie a športový charakter, a nie agresivitu a hrubosť. Stinger je dlhý 4 830 mm a široký 1 870 mm, takže je dlhší a širší než väčšina športových sedanov, vďaka čomu môže cestujúcim ponúknuť priestrannú kabínu i batožinový priestor. Do batožinového priestoru s objemom 406 litrov (VDA) sa poľahky zmestia dva veľké kufre alebo golfové vaky, prípadne štyri alebo päť menších tašiek na kratšie víkendové výlety.
Boky vozidla pripomínajúce tvar kokakolovej fľaše zvýrazňujú a vylepšujú pôsobivý vzhľad okennej línie, ako aj siluetu karosérie fastback so splývavou zadnou časťou. Ďalšie čisto funkčné prvky vonkajšieho dizajnu, ako napríklad predné vzduchové clony, prieduchy na oblúkoch kolies, hladký spodok vozidla a integrovaný zadný difúzor, pomáhajú zvyšovať aerodynamickú účinnosť vozidla. Zo spodného zadného spojlera vystupujú štyri oválne koncovky výfuku. Medzi spletitými LED svetlometmi sa zasa hrdo vyníma charakteristická maska chladiča v tvare tigrieho nosa.
Povrchová úprava modelov GT-Line je zaujímavá využitím ozdobných prvkov z tmavého chrómu, konkrétne na obrube „tigrej“ masky chladiča a spodnej mriežke chladiča vpredu, prieduchoch na boku blatníkov a krytoch vonkajších spätných zrkadiel. Okrem toho ponúkajú lesklý čierny difúzor a v prípade modelov s 2,0-litrovým motorom T-GDI aj dve dvojité koncovky výfuku. Vonkajší dizajn modelov GT-Line ideálne dotvárajú 18-palcové disky kolies.
Modely GT s najvyššou špecifikáciou využívajú rovnaké ozdobné prvky z tmavého chrómu a lesklý čierny difúzor, doplnené o väčšie 19-palcové disky kolies, svetlomety typu LED, dve dvojité koncovky výfuky a kotúčové brzdy Brembo s červenými strmeňmi.
Vonkajšie vizuálne motívy v štýle gran turismo dopĺňa usporiadanie a atmosféra nízko položenej kabíny, s ostro nakloneným čelným sklom a vysokou, vodorovne orientovanou palubnou doskou. V rámci palubnej dosky je stredová konzola rozdelená na dve osobitné oblasti: pod veľkou farebnou dotykovou obrazovkou sú úhľadne usporiadané ovládacie prvky informačno-zábavného systému a nižšie sa nachádzajú prvky na obsluhu klimatizácie a vetrania. Pred vodičom sa vyníma kožou obtiahnutý volant s hrubým vencom. Vodiči modelov GT-Line a GT zasa usadajú za športový volant s plochou spodnou časťou v tvare písmena D a reliéfnym logom GT-Line alebo GT. Jednoduchý prístrojový panel tvorí kombinácia analógových a digitálnych prístrojov. Veľké ukazovatele lemuje kovová obruba a zvýrazňujú ich prenikavé červené ručičky. Farebná TFT obrazovka medzi ukazovateľmi prináša údaje o jazdnom výkone, napríklad preťažení v zákrutách a časoch na okruh, spolu s prídavnými informáciami vrátane palubného počítača, nastavení vodiča, navigácie a diagnostiky.
Vpredu aj vzadu nájdeme kruhové vetracie otvory s lúčmi inšpirované lietadlami. Okolo kabíny sa zasa tiahne lesklá chrómová lišta, navodzujúca dojem intímneho prostredia, ktoré vás obklopuje ako ochranné puzdro. Dlhý rázvor, štvordverová karoséria a silueta so splývavou zadnou časťou však zaručujú veľký priestor na nohy vpredu aj vzadu. A nízka poloha na sedadlách zasa poskytuje všetkým cestujúcim dostatok priestoru v oblasti hlavy. Pri najnižšej polohe sa sedadlo vodiča nachádza len 180 mm nad cestou, čo je o 45 mm nižšie ako v sedane Kia Optima. Výsledkom je nízko položená, športová poloha za volantom.
Hlboko tvarované sedadlá modelu Stinger rozmaznávajú cestujúcich svojím luxusom. Čalúnené sú čiernou alebo hnedou syntetickou kožou, pričom v rámci voliteľnej výbavy je dostupná aj pravá koža v rovnakých dvoch odtieňoch. Modely GT-Line v štandardnej výbave ponúkajú čierne kožené čalúnenie so sivým prešívaním, zatiaľ čo modely GT sú čalúnené mimoriadne jemnou čiernou kožou Nappa. Pre modely GT-Line aj GT sú okrem toho k dispozícii dva voliteľné farebné balíky – sivý alebo červený – s dvojfarebným interiérom v kombinácii čiernej so sivými alebo červeným sedadlami, opierkami hlavy a obložením dverí.
V závislosti od špecifikácie zdobí opierky hlavy reliéfne logo GT-Line alebo GT. Modely GT navyše ponúkajú sedadlo vodiča, ktoré má zabudovanú bedrovú opierku so vzduchovými vakmi a nastavovaním v štyroch smeroch a tiež bočné oporné vankúše zabezpečujúce optimálne pohodlie. V rámci voliteľnej výbavy je k dispozícii široké strešné okno, ktoré vytvára v interiéri príjemnejšie prostredie, vpúšťa do kabíny viac svetla a poskytuje všetkých cestujúcim lepší výhľad z vozidla. Automobily GT-Line a GT majú v štandardnej výbave čierne semišové čalúnenie stropu a tiež prahové lišty z nehrdzavejúcej ocele.
Zákazníci si svoj Stinger budú môcť objednať v jednom z deviatich metalických alebo perleťových lakov karosérie.
Motory a hnacia sústava
Pod dlhou kapotou modelu Kia Stinger môže pracovať jeden z troch pozdĺžne namontovaných preplňovaných motorov, ktoré sa teraz nachádzajú v záverečnej fáze dolaďovania pred spustením výroby koncom roka 2017. Všetky motory dostupné pre model Stinger sú preplňované turbodúchadlom a vodičovi ponúkajú hladkú, rýchlu jazdu v štýle vozidiel gran turismo a bleskovú akceleráciu presne vtedy, keď ju vodič vyžaduje. Všetky tri motory prinášajú vysoký výkon a vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok.
Očakáva sa, že v Európe sa bude najviac predávať model Stinger vybavený 2,2-litrovým turbodieselovým agregátom, ktorý dokáže vyvinúť výkon 200 koní pri 3 800 ot./min. Maximálny výstupný krútiaci moment 440 Nm má vodič k dispozícii v širokom rozsahu 1 750 až 2 750 ot./min., vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h.
Preplňovaný 2,0-litrový štvorvalec „Theta“ produkuje 255 koní pri 6 200 ot./min. (247 koní v modeloch s pravostranným riadením). Maximálny výstupný krútiaci moment 353 Nm je dostupný v rozsahu 1 400 až 4 000 ot./min. Najvýkonnejším agregátom pre model Stinger je 3,3-litrový zážihový motor V6 s dvojitým preplňovaním označený „Lambda II“, ktorý dosahuje najvyšší výkon 370 koní pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 510 Nm je k dispozícii v rozsahu 1 300 až 4 500 ot./min. Model GT poháňaný 3,3-litrovým preplňovaným motorom dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 4,9 sekundy, čo z neho robí najrýchlejšie akcelerujúce sériové vozidlo Kia všetkých čias. V prípade tohto motora sa automobilka chystá ponúknuť maximálnu rýchlosť 270 km/h.
Stinger je vybavený druhou generáciou elektronickej osemstupňovej automatickej prevodovky od spoločnosti Kia, ktorá sa štandardne kombinuje so všetkými motorizáciami. Osemstupňová prevodovka, navrhnutá samotnou automobilkou, odmení vodiča bleskovým radením a optimálnou úrovňou palivovej hospodárnosti. Ako súčasť prevodovky použila Kia v modeli Stinger vôbec po prvýkrát menič krútiaceho momentu, ktorý disponuje tlmičom s odstredivým kyvadlom (CPA). Tento menič znižuje torzné vibrácie prostredníctvom hnacieho reťazca a častejšie sa uplatňuje v leteckom priemysle a pretekárskych vozidlách. Prevodovka ponúka až päť rôznych programov radenia a škrtiacej klapky (ako aj rozličné úrovne zásahov do riadenia – pozri nižšie), ktoré si vodiči môžu zvoliť pomocou elektronického voliča jazdných režimov vo vozidle. Vodiči môžu radenie prenechať samotnému vozidlu alebo meniť prevodové stupne pomocou radiacich páčok na volante.
Stinger je prvý sedan značky Kia dostupný buď s pohonom zadných kolies, alebo pohonom všetkých kolies, ktorý ponúka vylepšené jazdné schopnosti aj v tých najnáročnejších podmienkach. V prípade pohonu zadných kolies sa výkon prenáša na zadnú nápravu prostredníctvom mechanického samosvorného diferenciálu, ktorý je v ponuke za príplatok. Pohon všetkých kolies s charakterom zadného pohonu disponuje systémom dynamického smerovania krútiaceho momentu, ktorý monitoruje podnety od vodiča a stav vozovky. Na základe toho automaticky prenáša výkon a brzdný účinok na vhodné kolesá, čím udržiava vozidlo v správnom smere za mokra aj za sucha.
Jazdné a manévrovacie schopnosti
Spoločnosť Kia sa snažila vytvoriť vozidlo s takými jazdnými vlastnosťami, ktoré by sa vyrovnali jeho ohromujúcemu dizajnu. S cieľom splniť toto predsavzatie, boli jazdné a manévrovacie schopnosti modelu Stinger zdokonaľované na náročnej severnej slučke nemeckého pretekárskeho okruhu Nürburgring, pod dohľadom Alberta Biermanna, šéfa Divízie testovania a vývoja vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Kia. Keďže Stinger je pravé gran turismo svojím dizajnom, ako aj charakterom, jeho testovací režim bol stanovený tak, aby vozidlo dokázalo hravo zvládnuť všetky typy ciest.
Karoséria modelu Stinger poskytuje veľmi pevný základ pre prvky zavesenia kolies a zároveň prispieva k nižšej hladine hluku a vibrácií, vďaka čomu má vozidlo tichšiu kabínu
Zavesenie predných kolies pomocou vzpier MacPherson je vyladené tak, aby vodičovi poskytovalo optimálnu spätnú väzbu a zároveň maximalizovalo odozvu riadenia a stabilitu za každých podmienok. Viacprvkové zavesenie zadných kolies zasa zvyšuje citlivosť riadenia, pričom spevnený stabilizátor zabezpečuje vysokú stabilitu a minimálne vibrácie karosérie.
Stinger navyše disponuje systémom elektronicky nastaviteľného odpruženia Electronic Controlled Suspension (ECS). Hoci vozidlo vždy reaguje na podnety vodiča predvídateľne, systém možno vyladiť pomocou voľby jazdných režimov v závislosti od stavu vozovky a štýlu jazdy. Systém možno použiť na spevnenie alebo zjemnenie predných a zadných tlmičov nezávisle od seba, čím sa zabezpečia na mieru prispôsobené jazdné vlastnosti, odozva a agilita. ECS okrem toho pomáha vodičom pri zabezpečení predvídateľnej jazdy v zákrutách. Systém dokáže zjemniť predné odpruženie a naopak spevniť zadné, čím sa zabezpečí vyššia obratnosť pri manévrovaní a zníži sa nedotáčavosť. Rovnako tak môže spevniť odpruženie vpredu a zjemniť ho vzadu, aby sa zabránilo pretáčavosti a zaručila sa vyššia stabilita. Vodič si môže vybrať z piatich jazdných režimov: Eco (ekologický režim), Sport (športový režim), Sport+ (superšportový režim), Comfort (pohodlie) a Smart (inteligentný režim). Systém ECS sa štandardne montuje do modelov GT a za príplatok je dostupný aj pre modely GT-Line so zážihovým motorom (v závere roka 2018 bude systém ECS k dispozícii aj pre modely GT-Line so vznetovými motorom). Elektrický posilňovač riadenia (R-MDPS) s meniteľným prevodom využíva elektromotor namontovaný priamo na hrebeni riadenia, čo umožňuje bezprostrednejšiu odozvu riadenia a zmierňuje vibrácie v porovnaní so systémami s motorom upevneným na stĺpiku riadenia. Mieru zásahov do riadenia a zaťaženie je možné nastaviť aj prostredníctvom systému voľby jazdných režimov.
Na výber sú aj disky kolies z ľahkých zliatin a vysokovýkonné pneumatiky. Modely s 2,2-litrovým vznetovým motorom štandardne jazdia na pneumatikách 225/50R17, s voliteľnými 18-palcovými diskami. Modely s 2,0-litrovým zážihovým motorom sú zasa vybavené pneumatikami 225/45 R18. Modely GT-Line štandardne ponúkajú 18-palcové disky, pričom 19-palcové sú dostupné za príplatok, zatiaľ čo verzie GT majú vysokovýkonné pneumatiky 225/40 R19 vpredu a 255/35 R19 vzadu. Ako súčasť špecifikácie GT ponúkajú modely Stinger s 3,3-litrovým motorom V6 v štandardnej výbave vysokovýkonné vetrané kotúčové brzdy od spoločnosti Brembo® (350 mm vpredu a 340 mm vzadu), so štvorpiestovými prednými a dvojpiestovými zadnými strmeňmi. Modely s 2,0-litrovým motorom sú vybavené vetranými kotúčovými brzdami vpredu (345 mm) a vzadu (330 mm), zatiaľ čo modely s 2,2-litrovým vznetovým motorom majú vetrané kotúčové brzdy vpredu (320 mm ) a plné kotúčové brzdy vzadu (315 mm).
Bezpečnosť
Stinger ponúkne najnovšie pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS) od spoločnosti Kia pod označením DRIVE WiSE, ktoré je jej odvodenou značkou. DRIVE WiSE je stelesnením filozofie značky Kia, ktorej základom sú inteligentné bezpečné vozidlá s aktívnymi bezpečnostnými technológiami navrhnuté tak, aby dokázali zabraňovať kolíziám alebo aspoň zmierňovať ich následky.
V rámci štandardnej výbavy je Stinger vybavený systémom ovládania stability vozidla (VSM) od spoločnosti Kia, ktorý zaručuje stabilitu pri brzdení a prejazde zákrutami. V prípade, že zaznamená stratu trakcie, kontroluje elektronickú reguláciu stability vozidla (ESC).
Medzi ďalšie dostupné funkcie DRIVE WiSE patrí: upozornenie na hroziacu čelnú zrážkou s autonómnym systémom núdzového brzdenia a funkciou detekcie chodcov, inteligentný tempomat so systémom Stop & Go, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, systém upozornenia na križujúce automobily vzadu, systém monitorovania okolia vozidla pri manévroch v nízkej rýchlosti, systém detekcie objektov v mŕtvom uhle a asistent diaľkových svetiel.
Stinger okrem toho ponúka aj systém sledovania pozornosti vodiča (DAW), ktorý je novým prvkom v ponuke značky Kia a má vodičom pomáhať s rozptyľovaním alebo ospalosťou za volantom. Predpokladá sa, že únava vodiča je hlavným faktorom až vo štvrtine všetkých smrteľných dopravných nehôd v Európe*. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) odhaduje, že v USA je priamym výsledkom únavy vodiča až 100 000 dopravných nehôd za rok. Tieto nehody majú každoročne za následok približne 1 550 úmrtí a 71 000 zranení**. Systém sleduje rôzne vstupy zo strany vozidla a vodiča a v prípade, že u vodiča zaznamená pokles koncentrácie, spustí výstražný zvukový signál a na združenom prístroji zobrazí grafické upozornenie.
Pasívnu bezpečnosť modelu Stinger zvyšuje veľký podiel progresívnej vysokopevnej ocele na konštrukcii karosérie, ako aj sedem airbagov v štandardnej výbave (predné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy a kolenný airbag pre vodiča).
Technológie a funkcie
Spoločnosť Kia sa snaží ponúkať tie najmodernejšie informačno-zábavné systémy a technológie pre vodiča, čo dokazuje aj model Stinger. Projekčný displej (HUD) s nastavením výšky umožňuje vodičovi sledovať najdôležitejšie informácie o jazde na vnútornej strane čelného skla. Patria k nim napríklad údaje o rýchlosti vozidla, podrobná navigácia, nastavenie audiosystému a tempomatu či informácie zo systému detekcie objektov v mŕtvom uhle. V stredovej konzole je k dispozícii bezdrôtová nabíjacia podložka na mobilné telefóny. Okrem toho celý modelový rad vozidiel Stinger v štandardnej výbave ponúka integráciu zariadení prostredníctvom rozhrania Bluetooth.
Charakteristické pre vozidlá typu gran turismo sú jazdy na dlhé vzdialenosti. V ponuke je preto trojica vysokovýkonných audiosystémov, ktoré pri ubiehajúcich kilometroch zaručujú dokonalý zvukový zážitok. Základný audiosystém tvorí sústava šiestich reproduktorov a sedempalcová dotyková obrazovka, pričom v rámci voliteľnej výbavy je v ponuke aj sústava deviatich reproduktorov s externými zosilňovačmi. V prípade modelu Stinger s najvyššou špecifikáciou si zákazníci môžu vybrať informačno-zábavný systém s 8,0-palcovou dotykovou obrazovkou spojený s výkonným audiosystémom Harman-Kardon® s priestorovým zvukom, 15 reproduktormi a výkonom 720 wattov. Audiosystém Harman-Kardon® ponúka dvojicu doplnkových basových reproduktorov (subwooferov), ktoré sú umiestnené pod sedadlom vodiča a spolujazdca, a disponuje aj technológiou obnovy komprimovaného zvuku Clari-Fi™, ktorá obnovuje zvukové signály stratené pri digitálnej kompresii. Táto technológia umožňuje počúvať akýkoľvek komprimovaný digitálny zdroj a poslucháčovi navracia zážitok z počúvania vo vysokej kvalite reprodukovaného zvuku. Audiosystém je navyše vybavený aj technológiou priestorového zvuku novej generácie QuantumLogic™, ktorá extrahuje signály z pôvodnej nahrávky a prerozdeľuje ich do autentickej, viacrozmernej zvukovej scény s čistým a jasným prehrávaním plným detailov.
V záujme vyššieho pohodlia a praktickosti za každého počasia budú viaceré modely s pohonom všetkých kolies (a v závislosti od špecifikácie aj niektoré s pohonom zadných kolies) ponúkať vyhrievaný volant, vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá a stierače s dažďovým senzorom. Stinger si navyše možno nechať vybaviť voliteľným systémom inteligentných elektricky ovládaných dverí batožinového priestoru, ktoré sa dajú otvárať automaticky pomocou inteligentného kľúča alebo tlačidlom v kabíne. Okrem toho sa dvere batožinového priestoru môžu otvoriť aj samy, ak aspoň na tri sekundy zaznamenajú inteligentný kľúč vodiča v blízkosti zadnej časti vozidla. To je užitočné najmä vtedy, ak vodič nemá voľnú ruku, ktorou by batožinový priestor otvoril.
Výroba a predaj
Kia Stinger sa začne na celom svete predávať v poslednom kvartáli tohto roka. Cena modelu bude zverejnená krátko pred spustením predaja.
Zdroj: Kia