/
/
/
BMW Concept i4

BMW Concept i4

Reklama

Spoločnosť BMW Group predstavením nového elektrického Gran Coupé otvára novú kapitolu svojej histórie. Vozidlo BMW Concept i4 posúva elektrický pohon do centra značky BMW a prináša tak novú éru radosti z jazdy. BMW Concept i4 predstavuje pohľad na model BMW i4, ktorý sa do sériovej výroby dostane v roku 2021 ako prvý čisto elektricky poháňaný model prémiovej strednej triedy. Poskytuje úplne nový pohľad na dynamickú výnimočnosť, ktorou sa preslávila značka BMW a pripája moderný, elegantný športový dizajn s vnútorným priestorom a funkčnosťou štvordverového Gran Coupé. Pritom nevypúšťa žiadne lokálne emisie.

„BMW Concept i4 prináša elektrifikáciu do centra značky BMW,” vraví Adrian van Hooydonk, senior viceprezident spoločnosti BMW Group pre dizajn. „Dizajn je dynamický, čistý a elegantný. V skratke: perfektné BMW, ktoré nevypúšťa žiadne emisie.” Medzi výnimočné hodnoty pohonu patrí dojazd do vzdialenosti 600 km (podľa WLTP), výkon až 390 kW (530 k), zrýchlenie z 0 na 100 km/h približne za 4,0 sekundy a maximálna rýchlosť viac ako 200 km/h. Avšak jazdné vlastnosti modelu BMW Concept i4 nemôžu vyjadriť iba čísla. V podstate tichý nástup výkonu vytvára úplne nový pocit z dynamiky.

„Dizajn vozidla BMW Concept i4 ukazuje fantastické proporcie, mimoriadne expresívny charakter a, samozrejme, veľký dôraz na detail,” dodáva Domagoj Dukec, šéf dizajnu automobilky BMW. „S novým zakriveným displejom sme nanovo a mimoriadne elegantne definovali typické zameranie značky BMW na vodiča. BMW Concept i4 zároveň vytvára pocit trvalo udržateľnej radosti z jazdy.” Súčasťou vozidla Concept i4 je aj niekoľko dizajnových prvkov exteriéru a interiéru, ktoré sa objavia na modeli BMW i4 a na ostatných elektricky poháňaných sériových vozidlách.

Exteriér — elektrifikovaná estetika.

Moderný a elegantný exteriér predstavuje zámerný protiklad k dynamickým schopnostiam jazdných vlastností. Dokonale navrhnuté proporcie Grand Coupé vytvárajú autentický, moderný a presvedčivý vzhľad. Dlhý rázvor, klesajúca línia strechy a krátke previsy tvoria základný profil, z ktorého vyžarujú elegancia a dynamika. So štyrmi dverami poskytuje vozidlo BMW Concept i4 vysokú úroveň každodennej využiteľnosti a praktických riešení a zároveň oveľa väčší interiér ako by moderné a dynamické proporcie vozidla mohli na prvý pohľad ponúkať.

Čisté povrchy a aerodynamické detaily.

Svieže jemné línie a napnuté plochy sa spojili do výraznej, jemne tvarovanej skulptúry a vytvorili čistý povrch. Moderný medený odtieň exteriérového laku Frozen Light Copper pripomína farebnú škálu predstavenú na modeli BMW Vision iNEXT a dodáva súhre povrchov vizuálne príťažlivý efekt. Modré prvky na prednej časti, na blatníkoch a na zadnej časti pripomínajú pôvodnú značku BMW i. Upriamujú pozornosť na BMW i a dávajú do popredia technológiu ukrytú pod povrchom — napríklad obličky zohrávajú rolu výpočtového panela, bočné prahy ukrývajú technológiu batérií a difúzor na zadnej časti, ktorý vypĺňa prázdny priestor po výfuku, zároveň zvyšuje aerodynamickú účinnosť.

Množstvo aerodynamických meraní prispelo k maximalizácii dojazdu elektrického vozidla. Zaslepené obličky a čisté aerodynamické spojlery poskytujú detailné príklady premysleného prúdenia vzduchu v praxi. Ďalšiu významnú oblasť vozidla predstavujú disky kolies. Boli navrhnuté špeciálne pre BMW Concept i4 a spájajú aerodynamiku s odľahčenou konštrukciou. Jemné a tým pádom aj aerodynamicky optimalizované povrchy tvoria kontrast k mimoriadne ľahkým a vysoko pevnostným lúčom kolies. Disky kolies rozširujú paletu farieb a materiálov vozidla, čím umocňujú jeho luxusný celkový charakter.

Predná časť — príťažlivá tvár novej éry.

Predná časť vozidla BMW Concept i4 predstavuje nový vzhľad známej ikony značky BMW, pričom elektrickej mobilite značky BMW dodáva vizuálne príťažlivú tvár. Výrazné a plné obličky vytvárajú hmatateľné prepojenie medzi minulosťou a budúcnosťou značky BMW. Ikonický prvok značky BMW získal nové funkčné využitie. Keďže sa za obličkami nenachádza spaľovací motor, ktorý by potreboval chladenie, mriežka teraz slúži ako „výpočtové centrum“, pretože sa na nej nachádza viacero snímačov. Mriežka dostala dizajn výnimočný iba pre tento model a priťahuje pozornosť na technológiu umiestnenú v pozadí. Svetlomety vytvárajú most medzi minulosťou a budúcnosťou, pretože klasický vzhľad prednej časti so štyrmi očami sa spája s veľmi modernou a nevšednou interpretáciou. Všetky potrebné svetelné funkcie obstarávajú dva samostatne stojace prepletené LED prvky na každej strane. Čisté povrchy a málo zlomov okolo mriežky vytvárajú moderný a vizuálne príťažlivý dizajn prednej časti. Finálnu pečať dodáva prednej časti nádych modrej farby typický pre BMW i.

Prvé kroky s novou identitou značky BMW.

V rámci prezentácie vozidla BMW Concept i4 automobilka BMW prvý raz predstavuje aj úplne nový vzhľad svojej značky. Nové komunikačné logo poskytuje základ pre znak na štúdii BMW Concept i4. Jeho dvojrozmerný a prehľadný vzhľad zaručuje bezproblémové zapracovanie a v spojení so špeciálnym odtieňom exteriérovej farby Frozen Light Copper získava ešte výraznejšiu schopnosť udrieť do očí. Štúdia vozidla sa okrem pohľadu do budúcnosti v oblasti estetiky, technológie a inovácií zameriava aj na odhalenie dizajnového potenciálu značky BMW.

Výrazná zadná časť s aerodynamickými prvkami.

Zadná časť štúdie BMW Concept i4 sa nachádza nízko nad vozovkou a upúta širokou, horizontálne ukotvenou postavou. Povrchy plynú cez zadnú časť v pokojnom a ozdobnom pohybe a dodávajú jej moderné a pokojné vyžarovanie. V tejto téme pokračujú aj dlhé, úzke zadné svetlá v tvare písmena L. Pod zadnými svetlami sa nachádzajú dovnútra zakrivené povrchy s výraznými aerodynamickými prvkami a s vertikálnymi otvormi na prúdenie vzduchu. Zvislé línie dizajnu umocňujú športové zameranie vozidla. Nápadný zadný nárazník prispieva k zvýšeniu aerodynamickej účinnosti. Na miestach, kde by sa inak nachádzali výfuky, naznačujú prítomnosť čisto elektrického pohonu difúzory typickej modrej farby BMW i Blue a odkazujú tak na dizajn štúdie BMW i Vision Dynamics.

Interiér — inovácie sa stretávajú s minimalizmom.

Interiér štúdie BMW Concept i4 sa zameriava na tie momenty, keď sa vodič rozhodne šoférovať vozidlo sám. Preto všetky prvky v prednej časti kabíny smerujú priamo na vodiča. Nový zakrivený displej BMW Curved Display sa s volantom dopĺňajú tak, aby vytvorili nový spôsob orientácie na vodiča a v sériových vozidlách BMW iNEXT a BMW i4 ponúkli dobrý výhľad aj pred displej. Zobrazovacie plochy prístrojovej dosky a stredovej obrazovky Control Display sa spojili do jedného prvku natočeného na vodiča. Spojenie obrazoviek optimalizuje zobrazovanie informácií a znamená intuitívnejšie dotykové ovládanie. Pokročilá technológia displeja so sklom, ktoré nevytvára odrazy odstránila šilt na tienenie displeja pred priamym svetlom a vznikol vďaka tomu mimoriadne jednoduchý a vzdušný kokpit. Zakrivený displej BMW Curved Display zaberá veľký priestor prednej časti okolo vodiča a dodáva jej veľmi moderný vzhľad. Tenké tvary displeja bez rámčeka vyžarujú kvalitu a premyslenú konštrukciu. Takmer všetky ovládacie funkcie tvoria súčasť displeja a prispievajú tak k celkovému prístupu zameranému na minimalizovanie množstva dotykových ovládacích prvkov. Dotykovo sa bude teraz ovládať aj klimatizácia.

Zameranie na to najpodstatnejšie.

Predná časť interiéru okolo zakriveného displeja BMW Curved Display prináša netradičný a jednoduchý dizajn. Zjednodušenie množstva materiálov a základné rozmiestnenie ovládacích prvkov vytvára moderný a zároveň luxusný priestor. S rovnakým zámerom sa prvky ako výduchy klimatizácie takmer neviditeľne zapracovali a ukryli za výrazné vzory.

Ozdobné linky útulnej zlato-bronzovej farby Gold Bronze zapustené do chrómu dodávajú interiéru prvotriedny nádych. Na stredovej konzole sa namiesto tradičnej páky voliča automatickej prevodovky nachádza kolíkový prepínač. Prvky ako ovládač iDrive Controller a tlačidlá na pamäť sedadla umiestnené vo dverách dostali povrch z krištáľového skla. Poťahy a čalúnenie sedadiel, vytvorené z mikrovlákna spolu s líniovou grafikou a prírodnou kožou činenou olivovými listami, dodávajú interiéru pečať vysokej kvality a trvalej udržateľnosti. Výsledkom je jasne členená, svetlá a vzdušná kabína, ktorá prináša pokoj a odráža schopnosti elektrického pohonu.

Priestranná zadná časť.

Cestujúcich na zadných sedadlách privíta veľkorysý priestor, ktorý im na nohy aj hlavu ponúka oveľa viac miesta, ako by očakávali od vozidla typu kupé. Pocit športového automobilu umocňujú zabudované opierky hlavy na predných aj zadných sedadlách. Výrez v opierkach hlavy je špičkový detail, ktorý sa odvoláva na športové modely BMW z aktuálneho modelového radu.

Zadné sedadlá rozširujú horizontálnu grafiku plynúcu z dverí a vytvárajú na zadných sedadlách pocit salónika. Vonkajšie sedadlá okrem toho prevzali dynamické tvary predných sedadiel a umocňujú športové naladenie vozidla. Zároveň používajú veľmi málo stehov, čo zlepšuje čistý a moderný pocit.

Ďalší vývoj vzhľadu rozhrania s režimami zážitkov Experience Modes.
Spojenie obrazoviek v rámci zakriveného displeja BMW Curved Display predstavuje digitálnu vstupnú bránu do elektrickej doby značky BMW. Vzhľad a pocit výrazne ovplyvnili najnovšie elektronické zariadenia a zámerne vyzerá menej automobilovo. Na samotnom displeji sa nachádzajú ploché vrstvy, ktoré vytvárajú vizuálnu hĺbku. Celkové stvárnenie zakriveného displeja BMW Curved Display a nový spôsob zobrazovania prináša prvotriedny vizuálny zážitok.

Tri rôzne režimy zážitku Experience Mode prinášajú užívateľom možnosť spoznať viaceré tváre elektrického pohonu a poskytujú najmä vizuálny pohľad do budúcnosti na novú generáciu ovládacieho systému, ktorý sa predstaví v roku 2021. Rozdiely medzi troma režimami zážitku Experience Mode (Core, Sport a Efficient) sa zameriavajú na všetko od zobrazenia a grafiky na displeji ako aj na aktuálny vzhľad interiéru. Z technickej stránky sa bude meniť aj náladové osvetlenie na palubnej doske, vo dverách a (nepriamo) aj pod displejom.

Režim Core (Základný) prináša do priestoru okolo vodiča modernú interpretáciu štyroch “widgetov” (okien) známu zo zobrazovacieho konceptu v aktuálnych vozidlách. Grafika preberá vzory nad výduchmi klimatizácie a zlato-bronzovú linku, čím sa odvoláva na dizajn exteriéru vozidla. V oblasti, kde sa zvyčajne nachádza stredový displej, majú teraz vedľa seba miesto mapa a doplnkové okná. Užívateľ si môže prepínať medzi jednotlivými diagonálnymi oknami a posúvaním si ich premiestňovať a nastavovať displej podľa aktuálnych potrieb.

V režime Sport sa jednotlivé okná zomknú bližšie k sebe a vytvoria intenzívnejšie zameraný pohľad. Postranné pohyby za obrazovkou ukážu tvar nasledujúcej zákruty, čím prispejú k lepšej predvídavosti pri jazde. Táto forma zobrazenia obsahu umožňuje účinný periférny pohľad. Pravá časť displeja zobrazuje špeciálne funkcie podobne ako aplikácia stopiek BMW M.

Režim Efficient (Úsporný) prvý raz predstavuje Assisted Driving View (Asistovaný pohľad vodiča), ktorý vodičovi ukáže, čo práve snímajú senzory vozidla. Tento režim otvára hlbší pohľad do technológie vozidla a ukazuje, ako vozidlo komunikuje s okolím. V štúdii BMW Concept i4 sa zameriava na predvídavé a úsporné jazdenie a jeho súčasťou sú aj dôležité informácie potrebné pre úspornú jazdu. Pravá časť displeja zobrazuje dodatočné informácie o vozidle ako napríklad mieru nabitia batérií a dojazd.

Zvuk vozidla BMW Concept i4.

Štúdia BMW Concept i4 sa vyznačuje výrazným a individuálnym dizajnom a zároveň aj vizionárskym a výnimočným zvukom. Zvuk vznikol pod značkou menom BMW IconicSounds Electric a zložili ho svetoznámy hudobný skladateľ Hans Zimmer v spolupráci so zvukovým inžinierom automobilky BMW, ktorým je Renzo Vitale. Zámerom BMW IconicSounds Electric je obohatiť elektrické vozidlá automobilky BMW o emotívne zvuky a ozvučiť ich pomocou špeciálne navrhnutých zvukových prejavov. Štúdia vozidla BMW Concept i4 dotiahla tieto snahy k dokonalosti a spája minulosť a budúcnosť značky BMW. Vodič získava pocit, že vyjadrovacie možnosti nemajú obmedzenie. Zvuk je rôznorodý, prekvapujúci a poskytuje pocit ľahkosti a zrozumiteľnosti. Zvukové prejavy štúdie BMW Concept i4 prechádzajú od zvukov jazdy v základnom režime Core až po intenzívnejšie a výraznejšie zvuky v režime Sport. Patria sem aj zvuky otvárania dverí či ozvučenie procesu štartovania.

Technológia, ktorá predznamenáva príchod modelu BMW i4.

Hlavným prvkom modelu BMW i4 a tým pádom aj budúcnosti elektrickej mobility, je priata generácia technológie pohonu BMW eDrive. Prvým vozidlom, v ktorom sa táto technológia objaví, bude ešte v tomto roku model BMW iX3. Následne sa dostane aj do viacerých elektricky poháňaných vozidiel značky BMW ako napríklad BMW iNEXT a BMW i4. Elektrický motor, výkonová elektronika, nabíjanie a vysokonapäťová batéria použité v piatej generácii technológie BMW eDrive pochádzajú z vlastného vývoja spoločnosti BMW Group a predstavujú výrazný krok vpred v oblasti elektrifikovaných systémov pohonu. Elektrický motor vyvinutý pre model BMW i4 dodáva maximálny výkon 390 kW (530 k), čo je na úrovni schopností aktuálneho spaľovacieho motora BMW V8. Jeho okamžitý nástup výkonu dodáva modelu BMW i4 výnimočné výkonové vlastnosti a mimoriadnu účinnosť.

Súčasťou piatej generácie pohonu BMW eDrive je aj nová technológia článkov vysokonapäťovej batérie. Verzia batérie vyvinutej pre BMW i4 očarí extrémne tenkou konštrukciou a upravenou energetickou hustotou. Váži približne 550 kilogramov a poskytuje okolo 80 kWh energie, čo podľa výsledkov merania na základe cyklu WLTP znamená dojazd do vzdialenosti 600 km.

Z celkového pohľadu stanovuje piata generácia technológie BMW eDrive nové štandardy v oblasti energetickej hustoty, účinnosti a dojazdu elektromobilov jazdiacich bez vypúšťania lokálnych emisií.

Sériová výroba nového modelu BMW i4.

Sériová výroba nového modelu BMW i4 sa v hlavnom závode spoločnosti BMW Group v Mníchove začne v roku 2021. To znamená, že v budúcnosti sa na rovnakej linke v Mníchove budú vyrábať vozidlá so spaľovacím motorom, s nabíjateľným plug-in hybridným ako aj s čisto elektrickým pohonom.

Zabudovanie modelu BMW i4 do existujúceho výrobného programu predstavuje pre závod v Mníchove výzvu a významnú úlohu. Konštrukcia karosérie modelu BMW i4 sa od ostatných vozidiel vyrábaných v závode líši najmä tým, že jej súčasťou je aj vysokonapäťová batéria. Na výrobu karosérie sa môže použiť približne 90 percent nástrojov, ktoré už v karosárni existujú, prípadne sa dajú prispôsobiť pre potreby výroby modelu BMW i4. Avšak zvyšných 10 percent, najmä nástroje potrebné na výrobu zadnej časti, bude treba vytvoriť nanovo.

Montáž vysokonapäťových batérií si vyžiada zabudovanie samostatného vybavenia, pretože batéria sa musí montovať zospodu. Samostatnou výzvou v procese úpravy a inštalácie sú preplnené štruktúry v montážnych halách. Práca v stiesnených podmienkach znamená, že v priebehu šiestich týždňov sa musia odstrániť staré nástroje a nové sa musia nainštalovať a zaradiť do výrobného procesu. Vyžaduje si to dlhodobé plánovanie a precízne zapracovanie.

Na spustenie sériovej výroby modelu BMW i4 musela spoločnosť investovať do závodu v Mníchove sumu približne 200 miliónov eur.

Zdroj: BMW

Prečítať celý text

Reklama