6.9 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
Reklama

Štvordverové kupé CLA 45 AMG vyniká dizajnom i výkonom

Odporúčame

Štvordverové kupé strednej triedy pokračuje vo filozofii úspešného CLS 63 AMG, štvordverového vysokovýkonného kupé, ktoré udáva trend. Pohľad na balík špičkovej techniky dokazuje, že aj CLA 45 AMG má typické DNA a dokonale reprezentuje filozofiu značky AMG – dosiahnuť mimoriadny jazdný výkon: s maximálnym výkonom 265 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 450 newtonmetrov je nielen najsilnejším sériovo vyrábaným štvorvalcom. Preplňovaný motor zároveň presvedčí najvyššou hospodárnosťou a spĺňa emisnú triedu EU6. S celkovou spotrebou paliva 6,9 litra na 100 kilometrov podľa NEJC spĺňa CLA 45 AMG najvyššie požiadavky. Systém pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC modelu CLA 45 AMG, navrhnutý na vysoký výkon, tiež posúva obzory v segmente celej konkurencie.

Ola Källenius, predseda obchodného vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH:

S modelom CLA 45 AMG uvádza Mercedes-AMG jedinečné a absolútne prestížne auto s DNA typickou pre AMG. Balík špičkovej techniky s najsilnejším sériovo vyrábaným štvorvalcovým motorom a systémom pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC, navrhnutým na vysoký výkon, predstavuje mimoriadny jazdný výkon v tej najlepšej forme.

Nové štvordverové vysokovýkonné kupé ponúka nezvyčajnú kombináciu fascinujúceho športového zážitku z jazdy, extravagantného dizajnu a najvyššej individuality. Modelom CLA 45 AMG zakladá Mercedes-AMG nový segment – ako to urobil už s CLS 63 AMG Shooting Brake (2012) a CLS 55 AMG (2004). Obidva modely AMG k okamihu svojho uvedenia nemali priamu konkurenciu a inšpirovali ostatné automobilky. Preplňovaný motor, pohon všetkých kolies a 7-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT – CLA 45 AMG je vybavený rovnakým hnacím ústrojenstvom, ktoré už v modeli A 45 AMG zabezpečuje vysokodynamickú a hospodárnu jazdu.

Typicky AMG: najsilnejší sériovo vyrábaný štvorvalcový preplňovaný motor na svete

Pohľad na technické údaje CLA 45 AMG prezradí: 2,0-litrový preplňovaný motor AMG so svojím maximálnym výkonom 265 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 450 newtonmetrov je najsilnejším sériovo vyrábaným štvorvalcovým preplňovaným motorom na svete. Kombinácia vysokého výkonu, vysokého krútiaceho momentu a systému pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC, navrhnutého na vysoký výkon, umožňuje CLA 45 AMG podávať výkony podobné športovému autu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zdolá výkonné kupé za 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť (elektronicky obmedzená) predstavuje 250 km/h. 2,0-litrový preplňovaný motor AMG pritom presvedčí nielen z pohľadu dynamiky, ale aj úspornosti a šetrnosti voči životnému prostrediu. CLA 45 AMG dosahuje celkovú spotrebu paliva 6,9 litra na 100 kilometrov podľa NEJC a už teraz spĺňa požiadavky emisnej triedy EU6, ktorá začne byť záväzná až v roku 2015 v spojení s limitom 6 × 1011 pevných častíc na kilometer, ktorý začne byť záväzný od roku 2017. Tieto pozoruhodné hodnoty umožnil balík špičkovej techniky z dielne Mercedes-AMG. Štvorvalcový preplňovaný motor je ako vysokovýkonný agregát rodiny motorov BlueDIRECT vybavený systémom priameho vstrekovania benzínu s usmerneným lúčom s piezoelektrickými injektormi usporiadanými centrálne v štyroch spaľovacích komorách. Kombinácia systému viacnásobného vstrekovania a systému zapaľovania viacerými iskrami zlepšuje využitie paliva a výrazne zvyšuje termodynamickú účinnosť, čo znižuje emisie výfukových splodín. Medzi ďalšie vlastnosti patria: celohliníková kľuková skriňa odliata do kokily/pieskovej formy, odľahčené kľukové súkolie s kovaným oceľovým kľukovým hriadeľom a kovanými piestami s piestnymi krúžkami s vylepšeným trecím výkonom, technológia klznej dráhy valcov NANOSLIDE, chladenie plniaceho vzduchu vzduchom a vodou, riadenie generátora a funkcia ECO štart – stop.

Turbodúchadlo Twinscroll a športová výfuková sústava AMG s výfukovou klapkou

Základnú výzvu v prípade dynamických vlastností maloobjemových preplňovaných motorov plní Mercedes-AMG použitím turbodúchadla typu Twinscroll poháňaného výfukovými plynmi, maximálnym odškrtením výfukovej sústavy, ako aj stratégiou vstrekovania nového druhu. Plniaci tlak sa vďaka technológii Twinscroll vyvinie spontánnejšie. Pozitívne sa prejavuje využitie protitlaku výfukových plynov, ich teploty a impulzu. Krútiaci moment sa vďaka tomu vyvinie už pri nízkych otáčkach rýchlejšie. Potešiteľným vedľajším efektom technológie Twinscroll je jej priaznivý dopad aj na spotrebu paliva a emisiu výfukových splodín. S maximálnym plniacim tlakom 1,8 barov sa 2,0-litrový preplňovaný štvorvalec AMG aj v tomto bode umiestnil na prvom mieste. Športová výfuková sústava AMG má veľké prierezy potrubia a automaticky riadenú výfukovú klapku: táto technika, známa z SLK 55 AMG, rieši konflikt cieľov citeľnej dynamiky a cestovného komfortu typického pre mercedesy. Klapka sa plynulo ovláda podľa naprogramovanej krivky v závislosti od výkonu požadovaného vodičom, zaťaženia a otáčok motora. Z dvoch výrazných koncoviek športového výfuku AMG sa najmä pri prudkom zrýchlení šíri sonórny, fascinujúci zvuk motora. Ako výbava na želanie sa pre CLA 45 AMG dodáva aj výfuková sústava AMG Performance s výfukovou klapkou. S ňou si vodič pri zaťažení a počas radenia vychutná ešte emotívnejší, výraznejší zvuk motora. Špeciálna funkcia medziplynu pri podraďovaní a krátkodobé vypnutie zapaľovania a vstrekovania pri radení smerom hore pod plným zaťažením pôsobia s výfukovou sústavou AMG Performance ešte výraznejšie a vzbudzujú emócie, aké inak vyvolávajú len agregáty s viac ako štyrmi valcami.

©Mercedes-Benz
©Mercedes-Benz

Vysokovýkonný chladiaci systém s komponentmi prevzatými z modelu SLS AMG

Vysoká dynamika jazdy CLA 45 AMG vyžaduje výkonný chladiaci systém. Vychádzajúc z komponentov prevzatých z modelu SLS AMG bol použitý aj nízkoteplotný okruh vzduchového a vodného chladenia plniaceho vzduchu štvorvalcového preplňovaného motora. Veľký chladiaci prvok v prednej úrovni chladiaceho modulu je doplnený prídavným chladičom v podbehu kolesa. Voda preteká cez chladič vody nachádzajúci sa za veľkými vstupnými otvormi a cez chladič plniaceho vzduchu zapojený do série pomocou elektrického vysokovýkonného čerpadla. Skomprimovaný plniaci vzduch sa takto optimálne ochladzuje, a tak  pomáha motoru vyvinúť maximálny výkon. Chladenie oleja prevodovky je začlenené do vodného chladiaceho okruhu motora. Chladiču vody, nachádzajúcemu sa za prednou zásterkou, pomáha priamo na prevodovke umiestnený výmenník tepla a v prípade potreby mu prídavné čerpadlo dodáva chladiacu kvapalinu.

„Jeden technik, jeden motor“: tradičná ručná výroba motorov

Ako všetky 8-valcové a 12-valcové motory skladá sa aj nový 2,0-litrový preplňovaný štvorvalec AMG ručne v duchu tradičnej filozofie AMG „jeden technik, jeden motor“. Vo výrobnom závode Mercedes-Benz MDC Power v Köllede – tam kde vznikajú všetky štvorvalcové agregáty BlueDIRECT pre modely triedy A a triedy B – bola pre nový motor AMG vytvorená exkluzívna montážna linka. Charakteristickým znakom výroby typu „jeden technik, jeden motor“ je odznak AMG na motore s podpisom zodpovedného technika motora. Odznak AMG na motore nielen potvrdzuje najvyššiu kvalitu výroby, typickú pre AMG, zároveň poukazuje na neporovnateľnú DNA tuningovej značky Mercedes-Benz.

7-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT

Dvojspojková prevodovka a pohon všetkých kolies – pohonná sústava nového modelu CLA 45 AMG fascinuje svojím technickým inžinierskym umením. 7-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT je pripojená cez prírubu priamo na priečne namontovaný motor. Inšpirujúc sa prenosom sily v superšportovom aute SLS AMG boli z neho prevzaté všetky hlavné softvérové moduly. Dvojspojková prevodovka CLA 45 AMG má sedem rýchlostných stupňov, tri jazdné programy, funkciu medziplynu a RACE START na dosiahnutie najlepšieho možného zrýchlenia. Medzi prednosti športovej prevodovky AMG DCT patria spontánna zmena prevodového stupňa bez prerušenia ťažnej sily, na mieru ušitá stratégia regulácie a vysoký komfort radenia, ako aj vysoká hospodárnosť. Zosilnené ozubené kolesá jednotlivých stupňov zabezpečujú najvyššiu stabilitu. Synchrónne krúžky s uhlíkovými trecími vrstvami slúžia nielen na dosiahnutie neobmedzenej životnosti, zároveň zlepšujú reakčný čas pri manuálnej zmene prevodového stupňa – optimálne predpoklady na ambiciózne kolá na uzavretom okruhu.

„Krátkodobý program M“ pre ešte viac dynamiky a potešenia z jazdy

Ďalšou špecialitou na zvýšenie dynamiky a potešenia z jazdy je takzvaný „krátkodobý program M“. Pomocou neho vodič v režimoch C a S môže jednorazovým stlačením radiacej páčky pod volantom zapnúť manuálny jazdný program M bez toho, aby musel zložiť ruku z volantu. Počas krátkodobého programu M vodič vo všetkých automatických jazdných programoch zažije dynamiku a výkon, doplnené o automatické preraďovanie smerom hore a dole pri dosiahnutí hranice otáčok. Takto sa vodič môže plne sústrediť na vychutnávanie pôsobivých jazdných výkonov. Časy preradenia v manuálnom režime M a v športovom programe S majú podobnú športovú úroveň, ako časy dosahované na superšportovom SLS AMG GT. Za pomoci krátkodobého, presne definovaného vypnutia zapaľovania a vstrekovania pod plnou záťažou sú procesy preradenia v M a S ešte rýchlejšie a akusticky emotívnejšie. V režime C (Controlled Efficiency) mäkko nastavené charakteristiky prevodovky a motora pomáhajú dosiahnuť komfortný a hospodárny spôsob jazdy. Okrem toho je v režime C zapnutá funkcia ECO na štartovanie a vypínanie motora.

Systém pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC navrhnutý na vysoký výkon

Sériovo je nové CLA 45 AMG vybavené variabilným systémom pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC, navrhnutým na vysoký výkon. Pri navrhovaní a vyvíjaní tohto systému stáli v popredí hlavné ciele „výkon“ a „dynamika“. Prenos výkonu k zadnej pohonnej vetve zabezpečuje kompaktná jednotka Power Take-off Unit (PTU), ktorá je úplne integrovaná do 7-stupňovej športovej prevodovky a mazivom ju zásobuje olejová náplň športovej prevodovky. V porovnaní s konkurenčnými systémami, pri ktorých je odbočka realizovaná prídavným komponentom s vlastným olejovým okruhom, dochádza k výraznému ušetreniu hmotnosti. Spolu s kužeľovitými valčekovými ložiskami s minimalizovaným trením dosahuje PTU veľmi dobrú účinnosť. To však nie je všetko: v porovnaní s konkurenčnými verziami pohonu všetkých kolies je hmotnosť systému nového pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC až o 25 percent nižšia. Sila 2,0-litrového preplňovaného štvorvalca AMG sa cez dvojdielny kĺbový hriadeľ prenáša na zadnú nápravu. Na dosiahnutie priaznivého rozdelenia hmotnosti je elektrohydraulicky riadená lamelová spojka spojená s diferenciálom zadnej nápravy do jedného bloku. Lamelová spojka rozpozná, kedy na prednej náprave dochádza k preklzávaniu. V zlomku sekundy a pre vodiča prakticky nepozorovateľne hydraulické čerpadlo stlačí balík lamiel a presunie moment motora podľa potreby na zadné kolesá. V záujme dosiahnutia mimoriadne rýchlej reakcie je čerpadlo vždy aktívne a netreba ho – ako je to u iných systémov bežné – zakaždým poháňať nanovo. Sila sa rozdeľuje celkom variabilne: za normálnych okolností má CLA 45 AMG v záujme optimálnej hospodárnosti poháňané predné kolesá. V prípade zodpovedajúcej dynamickej požiadavky variabilný systém pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC rozdelí moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere až 50 : 50 percent. Na variabilné rozdelenie sily vplývajú: rýchlosť vozidla, priečne a pozdĺžne zrýchlenie, uhol natočenia kolies, rozdiel otáčok medzi jednotlivými kolesami, zvolený rýchlostný stupeň a poloha plynového pedálu.

©Mercedes-Benz
©Mercedes-Benz

Trojstupňový systém ESP® s asistentom ESP® na dynamický prejazd zákrutami

Exkluzívnou osobitnosťou je súhra systému pohonu všetkých kolies AMG 4MATIC s 3-stupňovým ESP® a asistentom ESP® na dynamický prejazd zákrutami. Pomocou troch stupňov ESP® vodič stlačením tlačidla môže individuálne meniť dynamiku CLA 45 AMG. Jazdný program orientovaný na dosiahnutie najväčšej bezpečnosti ESP ON pomáha vodičovi neutrálnymi jazdnými vlastnosťami. V prípade náznakov nestability systém iniciuje brzdný zákrok na jednom alebo viacerých kolesách a zníži moment motora. Ak je tlačidlo ESP® stlačené krátko, aktívny je režim SPORT Handling Mode. Tento jazdný program zameraný na dosiahnutie dynamickej jazdy príslušnými stratégiami regulácie umožňuje nielen oneskorené zákroky ESP®, ale aj vyšší hnací moment na zadnej náprave. Povedané inak: viac potešenia z jazdy pri angažovanom jazdnom štýle. Dlhé stlačenie tlačidla ESP® aktivuje ESP OFF – v tomto režime funkcie ESP® nie sú k dispozícii. Režim ESP OFF by mali používať len skúsení vodiči na uzavretých závodných okruhoch. Pri stlačení brzdového pedálu sú počas brzdenia tak v režime SPORT Handling Mode, ako aj v prípade ESP OFF k dispozícii všetky bezpečnostné funkcie systému ESP®. Dokonalým doplnkom je asistent ESP® na dynamický prejazd zákrutami: pri dynamickom prejazde zákrutou nepostrehnuteľné pribrzdenie kolesa na vnútornej strane zákruty vyvolá definovaný moment otáčania vozidla okolo zvislej osi, takže CLA 45 AMG zatočí presne a vždy tak, aby sa prejazd dal zvládnuť. Asistent ESP® na dynamický prejazd zákrutami sa prispôsobí nastavenému režimu ESP®. V režimoch ESP SPORT Handling Mode a ESP OFF sa tak vychádza v ústrety požiadavke vodiča zvýšiť agilitu a dynamiku jazdy. Asistent ESP® na dynamický prejazd zákrutami je prídavnou funkciou elektronického systému stabilizácie a citeľne zlepšuje nielen agilnosť, ale aj aktívnu jazdnú bezpečnosť v hraničnej oblasti.

Športový podvozok AMG so samostatnou prednou a zadnou nápravou

Tak ako každé auto AMG High Performance, aj CLA 45 AMG je vybavené náročnou technológiou náprav. Na zvýšenie dynamiky jazdy je predná náprava s trojuholníkovými ramenami vybavená tuhšími strmeňmi náprav a úplne novou elastokinematikou. V spodnej oblasti ramien sú použité novovyvinuté tuhšie ložiská – tie zabezpečujú agilnejšie vlastnosti vozidla pri vjazde do zákruty a precíznejšiu a bezprostrednejšiu reakciu od vozovky. Tuhšie ložiská zvyšujú aj tuhosť odklonu kolies, čo umožňuje zvýšiť rýchlosť pri prejazde zákrut. Pri navrhovaní a vyvíjaní kompletnej prednej nápravy sa kládol veľký dôraz na najlepšiu možnú trakciu počas jazdy s vysokou dynamikou. Aj zadná náprava s lichobežníkovými ramenami na CLA 45 AMG bola vyvinutá úplne nanovo. Ložiská vzpier boli v rámci zlepšenej elastokinematiky upravené na maximálnu dynamiku jazdy a zvládnuteľnosť. Na zvýšenie jazdnej stability je nosník zadnej nápravy vybavený tuhšími ložiskami; nápravnica je pevne spojená s karosériou. Športový podvozok AMG so špecificky nastavenými pružiacimi a tlmiacimi prvkami a silnejšie dimenzovanými stabilizátormi zabezpečuje vysoké priečne zrýchlenie a znížené náklony karosérie v rýchlych striedavých zákrutách. Sériovo jazdí CLA 45 AMG na diskoch AMG z ľahkej zliatiny s pneumatikami s rozmerom 235/40 R 18.

©Mercedes-Benz
©Mercedes-Benz

Športové parametrické riadenie AMG a vysokovýkonná brzdová sústava AMG

Vysokú presnosť riadenia a agilnosť umožňuje elektromechanické športové parametrické riadenie AMG Dual Pinion so špecifickou podporou posilňovača AMG závislou od rýchlosti vozidla a s konštantným prevodom riadenia (14,5 : 1). Elektromotor je umiestnený priestorovo úsporne na prevodovke riadenia. Vysokovýkonná brzdová sústava AMG s ventilovanými a perforovanými brzdovými kotúčmi na všetkých nápravách, s veľkosťou 350 x 32 milimetrov vpredu a 330 x 22 milimetrov vzadu, spomaľuje spontánne a spoľahlivo.

Nezameniteľný dizajn

Pri pohľade na nový model CLA 45 AMG je jasné: podobnosť s modelom CLS 63 AMG je naskrz cielená. Výraznú reč tvarov triedy CLA dopĺňa Mercedes-AMG o charakteristické prvky typické pre AMG a vytvára tak novú dizajnovú ikonu. Športové proporcie si model CLA priniesol z domu – maska chladiča AMG Twin blade a priečna výstuha v prednom nárazníku AMG, obidve nalakované matnou titánovou sivou farbou, zosilňujú dynamický výstup. Čierne prítlačné krídelká lemujú veľké, bočné otvory na vstup chladiaceho vzduchu; zlepšujú prívod vzduchu k chladiacim modulom za nimi. Bixenónové svetlomety sú sériové. Zboku sa o zvedavé pohľady postarajú kryty prahov s vložkami matnej titánovej sivej farby. Medzi typické prvky výkonného špičkového modelu AMG patria aj disky AMG z ľahkej zliatiny s dizajnom zdvojených lúčov, s titánovým sivým lakom vyleštené do vysokého lesku, a nápis TURBO AMG na blatníku. Pohľadu zozadu dominuje zadný nárazník AMG CLA 45 AMG: má nielen naznačené bočné otvory na výstup vzduchu, ale aj veľkú vložku difúzora a ozdobný prvok v matnej titánovej sivej farbe. Dve pochrómované koncovky športovej výfukovej sústavy AMG s výfukovou klapkou zdôrazňujú dynamiku. Výrazné zadné svietidlá s technikou svetelných diód sú sériové.

Dynamika, exkluzívnosť a najvyššia kvalita v interiéri

Fascinujúca kvalita, vyberané materiály a dynamika a exkluzívnosť, typické pre Mercedes-AMG – interiér CLA 45 AMG splní všetky očakávania. Športové sedadlá z kombinácie imitácia kože ARTICO/mikrovlákno DINAMICA s červenými kontrastnými stehmi, červené bezpečnostné pásy, multifunkčný športový volant s radiacimi páčkami, AMG DRIVE UNIT a prahové lišty AMG vpredu sú sériové. Ozdobný prvok prístrojovej dosky vo vzhľade brúseného hliníka a päť pokovených ventilačných dýz sú navzájom dokonale zladené. Združený prístroj AMG informuje pomocou centrálneho farebného displeja s hlavnou ponukou AMG a RACETIMER.

Zdroj: Mercedes-Benz

Fotogaléria

Reklama