Od konca minulého roka je už aj na slovenskom trhu nové Subaru BRZ.
- 2+2-sedadlové športové kupé
- Boxer motor s priamym vstrekovaním paliva, vysokootáčkový koncept až do 7300 ot/min.
- Pohon zadných kolies s diferenciálom s obmedzenou svornosťou a 5-stupňovým VDC
- Špecifický výkon: 6 kg na 1 k
Nové športové kupé
Nové Subaru BRZ je športovým automobilom s vpredu zabudovaným boxer motorom a s pohonom zadných kolies. Takouto technickou koncepciou rozširuje japonský výrobca svoje know-how i ponuku pre zákazníkov a zároveň obohacuje svoje športové portfólio. Konzekventné trvanie na ľahkej konštrukčnej stavbe vozidla, najnižšie možné zabudovanie boxer motora a optimálne rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou vedú k najlepšej možnej jazdnej dynamike a športovým jazdným vlastnostiam na najvyššej úrovni.
BRZ. Meno rovná sa program
Skratka BRZ zároveň vysvetľuje DNA automobilu: pozostáva zo slov Boxer Engine, Rear Wheel Drive a Zenith (Boxer motor, pohon zadných kolies a Zenith). Vedie k výnimočne nízko položenému ťažisku, zaručuje vysokú dynamiku, zanedbateľné bočné náklony a precíznu ovládateľnosť. Výhody stavby motora, typickej pre Subaru, sa po prvý raz dostali k slovu aj pri klasickej koncepcii pohonu. Plochý štvorvalec, posunutý v maximálnej možnej miere smerom dozadu, priniesol extrémne nízke ťažisko – iba 46 cm nad úrovňou vozovky – a veľmi vyrovnané rozloženie hmotnosti v pomere 53 : 47 (predná náprava : zadná náprava). Aj pri konštrukcii spodnej časti karosérie i jej horných štruktúr sa bralo do úvahy čo najnižšie ťažisko. Vrchný diel karosérie pozostáva z plechov lisovaných z vysoko pevnostnej ocele, čo umožnilo znížiť ich hrúbku. Kapota motora je z hliníka, zadné bočné okná a zadné okno zo špeciálneho odľahčeného skla. Celá konštrukcia je veľmi pevná, čo zlepšuje ochranu pasažierov pri náraze. Aj preto bola napríklad extrémne nízko položená podlaha vozidla zosilnená špeciálnou rámovou štruktúrou.
Športové auto na každý deň
Hoci jedinečná koncepcia Subaru BRZ prináša potešenie z jazdy na najvyššej úrovni, nejde o nekompromisné športové náradie, určené výlučne na pretekárske okruhy. Naopak, tento nositeľ športového imidžu, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, zostáva vďaka svojej výnimočnosti ľahko ovládateľným aj pre vodičov bez explicitných skúseností v motoršporte či bez ambícií pretekať. Je autom, ktoré sa skvelo hodí na každodenné používanie. Preto je vybavené aj mnohými komfortnými prvkami, ako sú napríklad dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá pre vodiča a spolujazdca, či bezkľúčový vstup i štartovanie „smart entry“. O akustický zážitok sa okrem zvuku boxer motora a dvoch koncoviek výfuku stará audiosystém s prehrávaním CD a možnosťou pripojenia externého zdroja hudby, napríklad mp3 prehrávača, cez USB či AUX konektor.
Boxer motor, pohon zadných kolies a 6 kg na 1 k
S novým športovým kupé rozširuje Subaru na jednej strane svoje modelové portfólio, na strane druhej popri svojom symetrickom pohone všetkých kolies aj technologické know-how. Srdcom BRZ je vysokootáčkový benzínový boxer motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorého sila sa prenáša priamo na zadné kolesá. Takáto kombinácia je technickou špecialitou, ktorú nikto iný neponúka! Dvojlitrová pohonná jednotka s atmosférickým nasávaním (Typ A) patrí k novej, tretej generácii boxer motorov. Zároveň sa však výrazne odlišuje od iných benzínových motorov Subaru s rovnakým zdvihovým objemom. Športovému charakteru kupé by totiž nesvedčali dlhozdvihové motory. Preto má dvojliter v BRZ identické vŕtanie a zdvih (86 mm). Výsledkom je vyšší výkon a spontánny nástup otáčok. Po prvý raz v benzínovom motore Subaru sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru. Pre zníženie výšky motora z dôvodu čo najnižšieho ťažiska sa použila plochejšia olejová vaňa, ako aj modifikované sacie potrubie a výfukové zvody. Vďaka cieleným konštrukčným úpravám sa podarilo dostať z boxer motora litrový výkon rovných 100 k (73,5 kW). Maximálny výkon 200 k (147 kW) dosahuje agregát pri 7000 otáčkach za minútu, hodnota maximálneho krútiaceho momentu 205 Nm leží v rozmedzí 6400 – 6600 ot/min. Vďaka ľahkej stavbe váži kupé iba približne 1200 kg. V spojení s výkonným pohonným reťazcom sa ovláda hravo a s ľahkosťou, má veľké výkonové rezervy a naozaj precízny handling. Subaru BRZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 226 km/h. Napriek svojim športovým vlastnostiam si hliníková pohonná jednotka vystačí s normovanou spotrebou 7,8 l/100 km.
Pohonné ústrojenstvo
Silu motora prenáša nakrátko odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami radenia. Na želanie je k dispozícii automatická prevodovka s rovnakým počtom prevodových stupňov, umožňujúca aj manuálne radenie krídelkami pod volantom. Pre účinný prenos sily na vozovku je poháňaná zadná náprava vybavená diferenciálom Torsen.
Vehicle Dynamics Control. Päť krokov k radosti z jazdy
Charakteru auta zodpovedá sériový stabilizačný systém (Vehicle Dynamics Control, VDC), ktorý si vodič môže prispôsobiť vo viacerých krokoch. Pre normálne jazdné podmienky sú VDC i kontrola trakcie aktívne (Režim 1). Pri nájazde na voľnú dráhu môže mať zmysel vypnúť trakčnú kontrolu (Režim 2). Kto chce pri ostrom prejazde zákrut aj ľahkú pretáčavosť, zvolí si Režim 3 s neskorším zásahom stabilizácie VDC. Pre „pretekársku“ jazdu sa v Režime 4 vypne aj kontrola trakcie. Piatou možnosťou je úplné vypnutie systému stabilizácie i trakčnej kontroly, vďaka čomu zažije športovo ambiciózny vodič neohraničenú jazdnú dynamiku Subaru BRZ.
Podvozok
Nezávislé zavesenie kolies pozostáva z predného zavesenia typu McPherson a zadnej viacprvkovej nápravy, ako je typické pre značku Subaru. Špeciálne koncipované predné vzpery dokážu aj napriek zníženej výške poskytnúť dostatočné dráhy pruženia, zadná viacprvková náprava optimálne prenáša hnaciu silu na vozovku. Komplexne riešený podvozok, 17-palcové kolesá s obutím 215/45, veľké kotúčové brzdy i ostré a priame riadenie dávajú Subaru BRZ požadovanú spontánnu odozvu na pokyny vodiča a zároveň vynikajúcu a ľahkú ovládateľnosť. Cesty plné zákrut zvláda majstrovsky, hravo a s veľkou bezpečnostnou rezervou.
Exteriér. Športová silueta
Rovnako športovo, ako sa s ním jazdí, aj vyzerá. Vyznačuje sa štýlovým profilom s krátkymi prevismi a svalnatými blatníkmi a zadnou časťou. Vďaka veľmi nízko uloženému a smerom dozadu posunutému boxer motoru sa predná hrana kapoty takmer dotýka zeme. Výrazný otvor pre prívod vzduchu má formu šesťuholníka, typickú pre Subaru. Bi-xenónové reflektory pre stretávacie i diaľkové svetlá obklopujú denné svetlá z LED diód v tvare písmena C, ktoré ešte zostrujú športový vzhľad auta. K malej čelnej ploche, ktorá je dôsledkom nízkej karosérie, pridáva nové Subaru kupé aj výnimočne nízky koeficient aerodynamického odporu cw 0,27, čo sa prejavuje priaznivo na jazdných výkonoch i spotrebe. K vynikajúcej aerodynamike prispieva aj kompletne krytmi uzatvorená a úplne rovná spodná časť karosérie, ktorá vzadu ústi do mohutného difúzora s integrovanými dvoma koncovkami výfukov.
Interiér. Koncentrácia na dôležité prvky
S výnimočne nízkou pozíciou sedenia (bedrový bod len 40 cm nad vozovkou), malým športovým volantom s kompaktným priemerom 365 mm, vysokým stredovým tunelom, krátkou radiacou pákou a perforovanými hliníkovými pedálmi ponúka kokpit jasný športový feeling. Presne v zornom poli vodiča sa v strede kombinovaných prístrojov nachádza veľký, okrúhly analógový otáčkomer s integrovaným digitálnym rýchlomerom. Výrazne tvarované sedadlá zabezpečujú optimálne držanie tela aj pri rýchlej jazde zákrutami. Dobre prístupný batožinový priestor má objem 243, resp. 330 litrov.
Aktívna bezpečnosť
Elektronická regulácia jazdnej dynamiky VDC podporuje agilitu, stabilitu a trakciu vozidla a patrí do sériovej výbavy. Senzory VDC monitorujú rýchlosť, polohu škrtiacej klapky, priečne zrýchlenie, stav brzdového systému a uhol natočenia volantu. Na základe vyhodnotenia týchto údajov zisťuje systém riadenia dynamiky želaný smer jazdy, porovnáva ho s aktuálnym a vyrovnáva rozdiely cielenými zásahmi v riadení motora a brzdového systému. K dispozícii je aj núdzový brzdový asistent, ktorý pri náhlom brzdnom manévri vyvinie v systéme maximálny tlak, ak vodič netlačí na brzdový pedál s dostatočnou silou.
Pasívna bezpečnosť
Popri odolnom priestorovom bezpečnostnom ráme, ochrane proti bočnému nárazu vo dverách a trojbodových bezpečnostných pásoch pre všetky štyri miesta na sedenie prispievajú k vysokej pasívnej bezpečnosti predné airbagy pre vodiča a spolujazdca, ako aj bočné a záclonové airbagy. Vodič je chránený aj kolenným airbagom, ktorý znižuje riziko zranenia v oblasti dolných končatín.
Zdroj: Subaru
http://www.youtube.com/watch?v=eP3SR1m_aRY
Fotogaléria