● Konštrukčná architektúra pre všetky nové generácie vozidiel
● Zásadné zvýšenie pevnosti, komfortu a bezpečnosti
● Pripravená pre hybridy, elektromobily i ďalšie alternatívne pohony
● Na trh už v tomto roku v novej Impreze
Subaru vyvinulo globálnu platformu ako architektúru pre budúce generácie všetkých svojich automobilov. Ide o jeden zo šiestich pilierov strednodobej vízie Prominence 2020, zverejnenej v roku 2014. Spolu s boxer motorom, symetrickým pohonom všetkých kolies a bezpečnostným asistenčným systémom EyeSight, ktoré reprezentujú kľúčové technológie značky, bude nová platforma vytvárať základ pre budúce generácie vozidiel Subaru.
„Globálna platforma Subaru posúva automobilovú techniku značky na novú úroveň a znamená ďalší krok v evolúcii hodnôt, ktoré Subaru poskytuje svojim zákazníkom. Nová platforma je výsledkom know-how, ktoré sme vyvíjali počas mnohých rokov. Umožní nám vyrábať vozidlá, v ktorých bude žiť naša hrdá tradícia, no zároveň splnia vysoké očakávania, ktoré na ne kladú zákazníci. Budeme pracovať na dizajne ešte atraktívnejších áut, ktoré poskytnú ich majiteľom radosť jazdy i pocit pokoja a bezpečnosti,“ uviedol pri uvádzaní novej technickej koncepcie prezident Fuji Heavy Industries Yasuyuki Yoshinaga.
Nová globálna platforma pre budúce generácie vozidiel Subaru s výhľadom do roku 2025 znamená historicky najzásadnejšie zvýšenie celkovej výkonnosti automobilov japonskej prémiovej značky. Prináša presvedčivý pocit dynamiky, útočiaci na emócie, ale zároveň najvyššiu úroveň bezpečnosti na svete. Jednotný koncept pre vývoj všetkých modelov je pripravený na budúcu elektrifikáciu.
Presvedčivá dynamika
Nová platforma prinesie celkom nový druh pocitu z riadenia, priamo útočiaci na všetky zmysly, no zároveň ponúkajúci neporovnateľný pocit komfortu – to všetko podporené vynikajúcim výkonom a pôsobivými hodnotami dynamiky. Ak sa zameriame na detaily, nová konštrukčná architektúra ešte vylepší stabilitu v priamom smere, potlačí hluk a vibrácie a tiež zlepší komfort jazdy.
Nová platforma výrazne zvyšuje pevnosť karosérie aj podvozku (o 70 až 100 % v porovnaní so súčasnými modelmi), podstatne vylepšuje systém pruženia, znižuje ťažisko a zlepšuje odozvu riadenia. Eliminácia nežiaducich prejavov pri handlingu akoby prilepila auto na cestu. Vysokú stabilitu jazdy riešili vývojári Subaru už s ohľadom na potreby budúcich autonómnych vozidiel.
Komfort a potlačenie hluku i vibrácií
Výsledkom optimalizovanej štruktúry rámu a pevnejších spojov medzi jednotlivými komponentmi je zlepšenie torznej tuhosti o 70 % oproti aktuálnym modelom. Rezonancie a vibrácie sa tým pádom rozptyľujú do celej karosérie a výrazne menej sa prenášajú do volantu, podlahy a sedadiel. Výsledné ticho v kabíne prekonáva všetky súčasné hodnoty v daných segmentoch automobilov.
Nová platforma zvyšuje aj tuhosť upevnenia zavesenia kolies, čím sa zvyšuje miera absorpcie nerovností podkladu pružením a znižuje sa ich prenos do karosérie. Výsledkom je hladká a komfortná jazda. Upevnením zadného stabilizátora priamo do karosérie sa jej náklony znížili o 50 %.
Najvyššia úroveň bezpečnosti
Nová platforma znižuje ťažisko o ďalších 5 mm oproti súčasným modelom. Spolu s výrazným zvýšením tuhosti a zmenami v systéme zavesenia zvyšuje stabilitu jazdy, ovládateľnosť a tým pádom aj aktívnu bezpečnosť: schopnosť vyhnúť sa nebezpečenstvu posúva na úroveň vysoko výkonných športových vozidiel.
Absorpcia nárazovej energie sa zlepšila o 40 % oproti aktuálnym modelom. Táto hodnota sa dosiahla vďaka rámovej štruktúre, účinnejšie pohlcujúcej energiu nárazu, a zvýšenej tuhosti karosérie, dosiahnutej použitím platní z vysoko pevnostnej ocele a materiálov lisovaných za horúca. Vylepšenie konštrukcie a nové materiály dávajú platforme potenciál udržať si najvyššiu mieru pasívnej bezpečnosti pri nehodách až do roku 2025.
Pripravená pre hybridy a elektromobily
Nová architektúra poskytne jednotný konštrukčný základ pre všetky modely Subaru. Spoločné plánovanie základných špecifikácií a ich následné flexibilné prispôsobenie potrebám jednotlivých modelových radov umožní posilniť modelové portfólio Subaru a vyvinúť modely, ktoré budú ťažiť zo silných stránok jednotlivých vozidiel.
Platforma je pripravená na použitie nielen pre autá so spaľovacími motormi, ale i pre hybridy, plug-in hybridy, čisto elektrické vozidlá i pre ďalšie typy alternatívnych pohonov, dopyt po ktorých bude rásť v budúcnosti.
Výhodou novej platformy je efektívnejší vývoj a výroba. Dva výrobné závody v Japonsku a závod Subaru v Lafayette v americkom štáte Indiana tak dostanú možnosť premostiť produkciu a vyrábať viaceré modely na jednej výrobnej linke, čím sa zefektívni globálny výrobný systém značky.
Globálnu platformu použije Subaru pri všetkých nových modeloch, ktoré sa od tohto momentu dostanú na trh. Prvým bude nová generácia Imprezy s naplánovaným štartom predaja v tomto roku.
Zdroj: Subaru