/
/
/
Svetová premiéra ostro vyhraneného modelu NX otvára novú kapitolu značky Lexus

Svetová premiéra ostro vyhraneného modelu NX otvára novú kapitolu značky Lexus

Reklama

  • Prvý Lexus v rýchlo rastúcom segmente prémiových crossoverov strednej veľkosti
  • Ostro vyhranené štylistické stvárnenie pre ľudí vyznávajúcich aktívny životný štýl
  • Mimoriadne úsporný motor 2,5 l pracujúci v Atkinsonovom cykle
  • Nový preplňovaný zážihový motor 2,0 l – po prvýkrát pri značke Lexus
  • Tri motory, tri prevodovky, pohon predných alebo všetkých kolies
  • Inovácie v oblasti bezpečnosti, ako napr. systém panoramatického sledovania situácie okolo vozidla

Automobilka Lexus na autosalóne v Pekingu v nedeľu 20. apríla 2014 predstavila svoj úplne nový prémiový crossover strednej veľkosti, ktorý zaujme svojim ostro vyhraneným dizajnom exteriéru

Model NX je prvým zástupcom automobilky Lexus v segmente prémiových crossoverov strednej veľkosti. Jeho ostré línie nabité emóciami sa sústredia na nových zákazníkov predovšetkým z miest, ktorí žijú aktívnym životným štýlom.

Lexus NX ponúkne tri rôzne motorizácie, konkrétne mimoriadne úspornú hybridnú verziu NX 300h, ďalej prvý preplňovaný zážihový motor 2,0 l vo vozidle značky Lexus (verzia NX 200t), resp. atmosférickú verziu rovnakého motora (NX 200). Ďalej bude možné vyberať medzi pohonom všetkých alebo predných kolies. K dispozícii bude aj systém „Stop and Start“, ktorý zabezpečí úsporu paliva a rýchle reakcie pri opätovnom spúšťaní motora

Lexus NX tak isto prináša celý rad pokrokových palubných technológií, ako napr. odkladacie schránky umožňujúce bezdrôtové nabíjanie mobilných zariadení (po prvýkrát pri značke Lexus), ďalej nový dizajn združeného ovládača „Remote Touch“ s dotykovým ovládaním, systém panoramatického sledovania situácie okolo vozidla (Panoramic View Monitor) a komplexný multifunkčný displej, vrátane senzora bočného zrýchlenia (novinka pri značke Lexus) a ukazovateľa plniaceho tlaku, projekčný displej HUD, systém na monitorovanie mŕtveho uhla, systém RCTA na výstrahu pred pohyblivými prekážkami pri cúvaní a množstvo ďalších funkcií.

Verzia F SPORT má výraznejší a športovejší dizajn s prvkami, ktoré sú určené výhradne pre variant F SPORT – napr. odlišná maska chladiča, spodný diel predného nárazníka, volant s hliníkovými ozdobnými prvkami, čierne vonkajšie spätné zrkadlá, špeciálne farebné prevedenie interiéru, ozdobné prvky na paneli prístrojov alebo športové sedadlá. Hlavný konštruktér NX Takeaki Kato povedal: „NX je prémiový crossover, v ktorom sa spája výkon s celým radom palubných technológií a atraktívnym dizajnom, vďaka čomu je veľmi príťažlivou ponukou pre zákazníkov.“ „Podobne ako kvalitné športové hodinky, bicykle alebo módne predmety, aj NX predstavuje to najlepšie z prémiového športového vybavenia do mesta,“ dodal. „Luxus je prítomný v podobe malých, ale významných detailov.“ Príkladom dôrazu na každý detail v modeli NX je systém vnútorného osvetlenia vozidla, metalický povrch vonkajších častí podbehov kolies, spätná väzba pri stláčaní tlačidiel alebo ďalšie inovácie, ktoré sa stanú novým štandardom aj pre budúce modely značky Lexus. „Okrem luxusných detailov bol model NX navrhnutý tak, aby dokázal uspokojiť každodenné potreby pri cestovaní a zároveň vyhovoval požiadavkám aktívneho životného štýlu cez víkend.“

DIZAJN EXTERIÉRU

Lexus NX z veľkej časti vychádzal zo štylistického stvárnenia konceptu LF-NX. Je navrhnutý tak, aby vyžaroval agilitu, ktorú si zákazníci zvyčajne s vozidlami kategórie SUV nespájajú, a súčasne je vhodný aj na jazdy v meste. Zhmotňuje agresívne tvary, vďaka ktorým je funkčnosť a dynamika zjavná už na prvý pohľad. Lemy v prednej aj zadnej časti hladko nadväzujú na karosériu v tvare diamantu a skrývajú sa za veľkou maskou chladiča v tvare vretena. Tvary celého vozidla evokujú obratnosť a vysoký výkon, ktorý sa skrýva vo vnútri. Atletický postoj vozidla, ktoré je akoby stále pripravené vyraziť prudko dopredu, okrem iného pripomínajú aj nápadné podbehy kolies s výrazným lemovaním a kolesá s priemerom 17 alebo 18 palcov. Smelý dizajnový jazyk značky Lexus potvrdzujú moderné LED svetlomety aj svetlá na denné svietenie. Bočný profil zdôrazňuje línia strechy s najvyššou časťou posunutou smerom dozadu, vďaka čomu sa vytvoril dodatočný priestor nad hlavami zadných cestujúcich, a opticky sa uzatvorila celá silueta vozidla. K prémiovému charakteru exteriéru prispievajú aj nápadne vytvarované vonkajšie spätné zrkadlá a špeciálny mechanizmus kľučky dverí, ktorý má v tomto modeli celosvetovú premiéru (so skrytou valcovou vložkou zámku a integrovaným osvetlením). V zadnej časti možno nájsť výrazné združené svetlá s charakteristickým tvarom „L“ (opäť s technológiou LED), karoséria vzadu rovnako pripomína tvary vretena z prednej časti vozidla.

DIZAJN INTERIÉRU

Interiér modelu NX tvorí kabína, ktorá dokáže bezprostredne vyvolávať pocity vzrušenia. Hlavným posolstvom návrhárov bolo spojiť konštrukčnú krásu mimoriadne výkonného vozidla s materiálmi a vzormi, ktoré prinesú prémiovú atmosféru a funkčnosť. Na prístrojovom paneli sa nachádza nápadné stredové orámovanie striebornej farby, ktoré symbolizuje silu crossoveru. Bohato čalúnené opierky na kolená po oboch stranách stredového orámovania zabezpečujú pevnú oporu pre vodiča aj predného spolujazdca. Prepracovaná technológia HMI (rozhranie človek – stroj) je zárukou intuitívneho a moderného ovládania. Model NX je ďalším vozidlom značky Lexus, v ktorom sa uplatňuje rozdelenie interiéru na dve samostatné zóny, t.j. zónu na zobrazovanie a zónu na ovládanie. Pri návrhu kabíny sa kládol dôraz na celkový vnútorný priestor, najmä vnímanú priestornosť na sedadlách. Lexus NX ponúkne množstvo miesta nad hlavami cestujúcich a vyznačuje sa veľkým celkovým priestorom medzi prednými a zadnými pasažiermi. Taktiež ponúkne rozmerný batožinový priestor s najväčšou dĺžkou vo svojej triede. Charakter crossoveru sa odráža aj v prešívanom vzore sedadiel a rôznej hrúbke čalúnenia v jeho jednotlivých častiach.

TRI POHONNÉ JEDNOTKY

NX 300h

NX 300h používa mimoriadne prepracovaný systém riadenia hybridného pohonu, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre Lexus NX. Súčasťou pohonu je osvedčená jednotka Lexus 2,5 l s Atkinsonovým cyklom, motor-generátor, elektromotor a akumulátor. Celkový systémový výkon je 145 kW. Medzi špeciálne vlastnosti hybridného modelu patrí riadené tlmenie odpružených častí vozidla s cieľom zvýšiť pohodlie pri jazde a zaistiť stabilnú ovládateľnosť vďaka obmedzeniu pozdĺžnych náklonov karosérie na nerovných povrchoch.

NX 200t

Úplne nový preplňovaný motor 2,0 l vlastnej konštrukcie sa vo vozidle značky Lexus objavuje po prvýkrát. Prichádza s vynikajúcou spotrebou paliva, príjemnou akceleráciou a agilnými jazdnými vlastnosťami. Spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, odladenou špeciálne pre model NX. Dosahuje najvyšší výkon 175 kW v pásme 4 800 až 5 600 ot./min. a maximálny krútiaci moment 350 Nm pri 1 650 až 4 000 ot./min. Preplňovaný motor 2,0 l prešiel jazdnými skúškami na vzdialenosť viac ako 1 mil. kilometrov v najrôznejších podmienkach, vrátane veľmi náročných prostredí. Nový motor s preplňovaním ako prvý na svete kombinuje vodou chladenú hlavu valcov (s integrovaným zberným výfukovým potrubím) s turbodúchadlom Twin Scroll. Kvôli spolupráci s novým preplňovaným motorom bola upravená nová šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá používa novú riadiacu logiku zohľadňujúcu požadovaný krútiaci moment. Priebežne vypočítava požadovaný krútiaci moment motora a snaží sa ho maximalizovať, čím zaisťuje rýchlu odozvu na pokyny z plynového pedála a zároveň aj veľmi dobrú spotrebu paliva.

NX 200

Systém časovania ventilov Lexus Valvematic v prípade atmosférického motora 2,0 l zaisťuje vysoký krútiaci moment vďaka väčšiemu uhlu otvárania ventilov a väčšiemu prevádzkovému rozsahu systému VVT. Pohonná jednotka pracuje s vysokým kompresným pomerom a diagonálnym vstrekovaním paliva, vďaka čomu optimalizuje tvorbu pohonnej zmesi a dosahuje vysoký výkon v širokom rozsahu otáčok. Motor spolupracuje s novo vyvinutou elektronicky riadenou prevodovkou S-CVT/Multi-drive s možnosťou sekvenčného radenia

PODVOZOK A ZAVESENIE KOLIES

Konštruktéri modelu NX sa počas vývoja zamerali na agilné jazdné vlastnosti, stabilné správanie vozidla počas jazdy, malé náklony v zákrutách a vysoké pohodlie počas jazdy, vrátane presnej odozvy na pokyny z volantu a stability na cestách s nerovným povrchom. Základom prepracovaného systému zavesenia kolies tohto vozidla je karoséria s vysokou tuhosťou s množstvom výstuh v podvozkových partiách. Nová karoséria obsahuje komplexný balík najrôznejších vystužovacích prvkov, dodatočné priečky a bodové zvary, výstuže sústavy odpruženia, a rovnako aj technológie automobilky Lexus v oblasti lepenia dielov karosérie, spojovania laserom s húsenicovými zvarmi alebo lepenia skiel s vysokou tuhosťou. Vybrané verzie modelu NX budú používať nanovo vyvinuté tlmiče a systém Lexus AVS (adaptívne variabilné odpruženie) novej generácie s lineárnymi elektromagnetickými ventilmi. V kombinácii so systémom Drive Mode Select na voľbu jazdných režimov je možné meniť veľkosť tlmiacich síl, zvýšiť pohodlie pri jazde či minimalizovať náklony karosérie.

BEZPEČNOSŤ

Súčasťou komplexného balíka bezpečnostnej výbavy je systém panoramatického sledovania situácie okolo vozidla (Panoramic View Monitor), adaptívny tempomat (ACC) schopný funkcie pri akejkoľvek rýchlosti, systém varovania pred opustením jazdného pruhu (LDA), systém na monitorovanie mŕtveho uhla (BSM), výstražný systém RCTA (Rear Cross Traffic Alert) upozorňujúci na prekážky v okolí vozidla pri cúvaní, nanovo upravené svetlomety s funkciou prisvetľovania do zákrut alebo projekčný displej HUD. Kamera na panoramatické sledovanie situácie v okolí vozidla (pri značke Lexus novinka) má vôbec najvyššie rozlíšenie spomedzi všetkých kamier, ktoré sa používajú vo vozidlách Lexus. Model NX ako prvý v danom segmente ponúka adaptívny tempomat (ACC) schopný funkcie pri ľubovoľnej rýchlosti jazdy, vďaka čomu možno sledovať vozidlo vpredu a podľa potreby automaticky zabrzdiť až do úplného zastavenia.

ROZMERY

Celková dĺžka : 4 630 mm
Celková šírka: 1 845 mm
Celková výška: 1 645 mm (s anténou typu žraločej plutvy),  1 630 mm (bez antény)
Rázvor kolies: 2 660 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu: 1 580 / 1 580 mm  (s pneu šírky 225)
Rozchod kolies vpredu/vzadu: 1 570 / 1 570 mm  (s pneu šírky 235)

V PREDAJI

Lexus radu NX sa začne predávať na svetových trhoch v druhej polovici roku 2014. Technické údaje modelu NX závisia od požiadaviek konkrétnej krajiny.

Zdroj: Lexus

Prečítať celý text

Reklama