Toyota predstavila svoj experimentálny vodíkom poháňaný spaľovací motor v ocenenom modeli GR Yaris. Vodíkové palivo, palivové nádrže a postup tankovania sa pri experimentálnom vozidle nijako nelíšia od už sériovo vyrábanej vodíkovej Toyoty Mirai.
Zatiaľ čo však Mirai využíva na výrobu elektriny chemickú reakciu prebiehajúcu v palivových článkoch, experimentálny GR Yaris je vybavený spaľovacím motorom na vodíkové palivo.
Technológia vodíkových spaľovacích motorov je stále na začiatku koncepčného vývoja, ktorý začal v roku 2017, ale zatiaľ bez komerčných účelov.
Experimentálna Corolla Sport s vodíkovým pohonom a prakticky nulovými výfukovými emisiami ale už dnes vykazuje prvotriedne schopnosti v japonských motoristických súťažiach.
Kiičiro Toyoda, zakladateľ spoločnosti Toyota Motor Corporation, už v roku 1952 zdôrazňoval, že Japonsko musí uspieť vo výrobe osobných áut, a preto sa výrobcovia musia zúčastňovať na automobilových pretekoch, aby otestovali odolnosť a výkonnosť vozidiel a ukázali ich vrcholné schopnosti.
„So súťažami prichádza pokrok a rovnako aj nadšenie motoristických fanúšikov. Cieľom pretekania však nie je len uspokojiť našu zvedavosť, ale hlavne posilniť rozvoj japonského automobilového priemyslu,“ povedal Kiičiro už pred 70 rokmi. A rovnaký trend Toyota udržuje dodnes.
Vodíkom poháňaný experimentálny GR Yaris aj Corolla Sport používajú rovnaký radový trojvalec G16E-GTS 1,6 litra s preplňovaním, aký nájdeme aj pod kapotou oceňovaného modelu GR Yaris, ale s upraveným systémom prívodu a vstrekovania paliva na používanie vodíka.
Experimentálna vodíková Corolla Sport sa v Japonsku od mája tohto roku úspešne zapája do pretekárskeho seriálu Super Taikyu vo farbách tímu ROOKIE Racing (odnož pretekárskeho tímu Toyota GAZOO Racing), v rámci ktorého automobilka testuje experimentálny vodíkový spaľovací motor za náročných podmienok motoristického športu.
„Prvý krok, teda súťažiť a vyvíjať náš vodíkový motor, sme učinili s mentálnym postojom vyrovnať sa so všetkými výzvami. Dokážem si predstaviť, že za 10 rokov budú veci vyzerať o dosť inak, ale dúfam, že sa ľudia dokážu ohliadnuť a vidieť, ako sme sa tejto výzve s chuťou postavili a užili si každý okamih,“ hovorí Akio Toyoda, prezident spoločnosti Toyota Motor Corporation.
Spaľovanie vodíka prebieha omnoho rýchlejšie než v prípade benzínu, čo sa odráža v dobrej odozve pri vynikajúcich ekologických parametroch. Spaľovanie vodíka je extrémne čisté a má tiež potenciál sprostredkovať potešenie za volantom s podobným zvukovým a zmyslovým sprievodom ako v prípade klasických spaľovacích motorov.
Toyota zvyšuje svoje úsilie na ceste k uhlíkovej neutralite aj snahami o presadzovanie vodíka cestou popularizácie vodíkových vozidiel a mnohých iných produktov poháňaných palivovými článkami. V ďalšom zdokonaľovaní technológií vodíkových motorov prostredníctvom motoristického športu vidí Toyota možnosť ešte viac prispieť k rozvoju vodíkovej spoločnosti.
Zdroj: Toyota