/
/
Trieda A a Trieda B po prvýkrát ako hybridy dobíjateľné zo siete

Trieda A a Trieda B po prvýkrát ako hybridy dobíjateľné zo siete

Reklama

Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete (plug in hybridy) sú dôležitým míľnikom na ceste k jazdeniu bez emisií. Pod označením EQ Power pokračuje divízia Mercedes Benz Cars dôsledne vo vývoji hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. Kompaktné vozidlá s hybridným pohonom tretej generácie oslavujú svoju premiéru s modelmi A 250 e (kombinovaná spotreba paliva 1,5 – 1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 34 – 33 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 15,0 – 14,8 kWh/100 km)1, A 250 e sedan (kombinovaná spotreba paliva 1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 33 – 32 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 14,8 – 14,7 kWh/100 km)1 a B 250 e (kombinovaná spotreba paliva 1,6 – 1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 36 – 32 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 15,4 – 14,7 kWh/100 km)1. Modely A 250 e a A 250 e sedan možno ihneď objednať. Predaj modelu B 250 e sa spustí o niekoľko týždňov neskôr. Uvedenie modelov na trh sa uskutoční ešte tento rok. Pohon EQ Power pre Triedu A a Triedu B zdôrazňuje ofenzívu značky Mercedes-Benz vo veci hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete: do roku 2020 chce spoločnosť rozšíriť ponuku takýchto vozidiel na viac ako 20 modelových variantov.

V prípade nových kompaktných vozidiel s pohonom EQ Power je v popredí (elektrické) potešenie z jazdy a praktickosť pri každodennom používaní. Potvrdzujú to kľúčové vlastnosti modelov:

  • elektrický dojazd 70 – 75 km (NEDC)
  • elektrický výkon 75 kW
  • systémový výkon 160 kW
  • systémový krútiaci moment 450 Nm
  • maximálna rýchlosť 140 km/h (elektrická)/235 km/h (celková; Trieda A hatchback)
  • zrýchlenie 0-100 km/h za 6,6 sekundy (Trieda A hatchback)
  • takmer bez obmedzení batožinového priestoru.

Kompaktné vozidlá značky Mercedes-Benz majú priečne zabudované motory. Pre dvojspojkovú prevodovku 8G-DCT bola vyvinutá kompaktná hybridná hnacia hlava, ktorá je vyrobená podľa rovnakých technických zásad ako hnacia hlava vo vozidlách s motorom uloženým pozdĺžne. Ide o synchrónny motor s permanentným budením ako vnútorný rotor. Stator je pevne integrovaný v skrini hnacej hlavy, v rotore meniča energie je umiestnená mokrá oddeľovacia spojka motora s nízkymi stratami. Chladenie statora a rotora v prípade potreby umožňuje bez problémov využívať špičkový a trvalý výkon elektromotora.

Po prvýkrát prebieha vo vozidlách značky Mercedes-Benz štartovanie spaľovacieho motora výhradne prostredníctvom elektromotora. Hybridné kompaktné vozidlá totiž nemajú osobitný 12 voltový štartér.

Vysoký systémový výkon sa stará o skvelý pôžitok z jazdy
Výkon elektromotora je 75 kW. Spolu s 1,33 litrovým štvorvalcovým motorom dosahuje systémový výkon 160 kW (218 k) a systémový krútiaci moment 450 Nm. Vďaka elektromotoru s pohonom EQ Power je odozva na stlačenie plynového pedálu v modeli A 250 e a B 250 e mimoriadne spontánna a jazdné výkony sú pozoruhodné: model A 250 e tak napríklad na šprint z 0 na 100 km/h potrebuje iba 6,6 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h.

Ako akumulátor sa používa lítium-iónový vysokovoltový akumulátor s celkovou kapacitou približne 15,6 kWh, ktorý možno nabíjať z externého zdroja elektrickej energie. A 250 e a B 250 e možno nabíjať striedavým alebo jednosmerným prúdom. Príslušná nabíjacia zásuvka sa nachádza na pravej bočnej stene vozidla. Vďaka tomu možno nabiť hybridné kompaktné vozidlá dobíjateľné zo siete z nabíjacej skrinky (wallbox) s výkonom 7,4 kW striedavým prúdom v priebehu 1 h 45 min z 10 – 100 percent SoC (Status of Charge, slovensky: stav nabitia). Pri nabíjaní jednosmerným prúdom sa za približne 25 minút nabije vozidlo zo stavu nabitia 10 – 80 percent.

Akumulátory pochádzajú z spoločnosti Deutsche ACCUMOTIVE, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimleru. Vysokovoltový akumulátor je chladený vodou a váži približne 150 kg.

Dômyselné riešenie
Inovatívna výfuková sústava umožňuje mimoriadne dômyselné riešenie: výfuk nie je vyvedený až ku koncu vozidla, ale končí v strede, pod podlahou vozidla, kde je integrovaný aj koncový tlmič výfuku v stredovom tuneli. Vďaka tomu, že palivová nádrž je zabudovaná v oblasti zadnej nápravy, pod zadnými sedadlami je miesto pre vysokonapäťový akumulátor. V prípade modelu A 250 e a B 250 e tak dochádza len k minimálnemu zmenšeniu objemu batožinového priestoru v porovnaní so sesterskými modelmi s konvenčnými motorizáciami.

Keďže kompaktné vozidlá využívajú techniku tretej generácie hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete, k dispozícii majú aj všetky jej funkcie. Patrí medzi ne aj inteligentná prevádzková stratégia na báze trasy; ktorá okrem iného zohľadňuje údaje z navigácie, maximálnu povolenú rýchlosť alebo priebeh trasy. Prevádzková stratégia berie do úvahy celú naplánovanú trasu a snaží sa predvídať, kedy a na ktorých trasách je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie.

Zavedením MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) sa režimy prevádzky všetkých hybridných modelov dobíjateľných zo siete s pohonom EQ Power zmenili na jazdné režimy. Vďaka tomu sú v každom hybridnom vozidle dobíjateľnom zo siete značky Mercedes-Benz k dispozícii nové jazdné režimy, a to Elektrický a Úroveň nabitia. V prípade kompaktných vozidielto platí od začiatku. V jazdnom režime Elektrický môžete zažiť maximálny elektrický výkon. Spaľovací motor sa zapne len vtedy, keď vodič úplne zošlapne plynový pedál. Jazdný program Elektrický umožňuje zvoliť si intenzitu rekuperácie prostredníctvom radiacich páčok za volantom. Radiacimi páčkami za volantom možno zvoliť päť rôznych stupňov rekuperácie (DAUTO, D+, D, D- a D–).
Okrem toho sú k dispozícii aj režimy Komfort, ECO a Šport. Vodič môže vďaka nim podľa potreby uprednostniť elektrické jazdenie, kombinovaným pohonom zdôrazniť dynamiku jazdy alebo uprednostniť jazdu s využitím spaľovacieho motora, aby si napríklad mohol ušetriť elektrický dojazd.

Dôležitým komfortným prvkom je predklimatizovanie vozidla pred štartom, pretože model A 250 e a B 250 e disponujú elektrickým kompresorom klimatizácie. Predklimatizovanie možno aktivovať pohodlne aj prostredníctvom chytrého telefónu. Pozoruhodná je tiež hmotnosť prívesu, ktorý môžu ťahať kompaktné hybridy, pretože predstavuje až 1 600 kg (brzdený príves).

Prehľad údajov

  A 250 e¹ A 250 e sedan¹ B 250 e¹
Počet/usporiadanie valcov 4/R 4/R 4/R
Zdvihový objem (cm¹) 1 332 1 332 1 332
Menovitý výkon zážihového motora (kW/k pri 1/min) 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 % 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 % 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 %
Menovitý krútiaci moment zážihového motora (Nm pri 1/min) 250 pri 1 620 250 pri 1 620 250 pri 1 620
Menovitý výkon elektromotora (kW) 75 75 75
Menovitý krútiaci moment elektromotora (Nm) 300 300 300
Systémový výkon (kW/k) 160/218 160/218 160/218
Systémový krútiaci moment (Nm) 450 450 450
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) 6.6 6.7 6.8
Maximálna rýchlosť (km/h)² 235 240 235
Maximálna rýchlosť s elektrickým pohonom (km/h) 140 140 140
Kombinovaná spotreba od (l/100 km) 1,5 – 1,4 1.4 1,6 – 1,4
Kombinované emisie CO₂ od (g/km) 34 – 33 33 – 32 36 – 32
Celková kapacita akumulátora (kWh) 15.6 15.6 15.6
Spotreba elektrického prúdu kombinovaná (kWh/100 km) 15,0 – 14,8 14,8 – 14,7 15,4 – 14,7
Dojazd pri jazde na elektrický pohon NEDC (km) ¹ 74 – 76 75 – 77 70 – 77
       
       

Služba Mercedes me Charge asistuje pri nabíjaní na cestách
Nabíjanie nie je jednoduché a komfortné iba ak nabíjate z domácej elektrickej siete, napr. z nabíjacej skrinky (wallbox) Mercedes-Benz, ale aj keď ste na cestách. Pretože multimediálny systém MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) pomáha pri hľadaní nabíjacích stojanov. Prirodzené rozpoznanie hlasu systému MBUX umožňuje spustenie vyhľadávania prostredníctvom povelu: „Ahoj Mercedes, vyhľadaj nabíjacie stojany v blízkosti“.

Vodiči hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete získajú na želanie prostredníctvom služby Mercedes me Charge prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete s 300 rôznymi operátormi verejných nabíjacích staníc v Európe (v mestách, nákupných strediskách, na parkoviskách, diaľniciach atď.). Zákazníci Mercedes-Benz môžu tieto nabíjacie stanice jednoducho nájsť vďaka svojej navigácii a následne získať pohodlný prístup k nabíjacím stojanom priamo z vozidla, prostredníctvom nabíjacej karty služby Mercedes me Charge alebo cez aplikáciu Mercedes me. Na toto nie sú potrebné žiadne iné zmluvy: okrem jednoduchej autorizácie profitujú zákazníci aj z integrovanej funkcie platby s jednoduchým zúčtovaním po jednorázovom zadaní spôsobu platby. Každé nabíjanie sa automaticky vyúčtuje. Jednotlivé nabíjania budú každý mesiac zostavené v prehľadnej faktúre.

Stratégia značky Mercedes-Benz vo veci hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete
Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete ponúkajú svojim zákazníkom výhody dvoch svetov: v meste jazdíte čisto na elektrinu a pri dlhých trasách využijete dojazd spaľovacieho motora. Vďaka nim je vozidlo ešte efektívnejšie, pretože na jednej strane pri brzdení rekuperujú energiu a na strane druhej nechávajú spaľovací motor
pracovať v jeho priaznivom pracovnom bode. EQ Power sa okrem toho stará o dobrú dynamiku. EQ Power+ symbolizuje športovú hybridnú technológiu, ktorú v budúcnosti prinesie Mercedes AMG na cestu a ktorú už dnes úspešne používa na pretekoch Formula 1.

Do konca roka 2019 bude v programe značky Mercedes-Benz viac ako desať hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete – atraktívne portfólio od kompaktov až po vlajkovú loď Mercedes-Benz Triedy S. Cieľom je ponúknuť zákazníkom v roku 2020 viac než 20 modelových variantov.

Nové hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete Triedy S, Triedy E a Triedy C s čisto elektrickým dojazdom až 50 km podľa NEDC boli predstavené už minulý rok. Ako jediný výrobca kombinuje Mercedes-Benz v Triede C a Triede E s technológiou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete aj dieselový motor a tento pohon ponúka v prípade oboch konštrukčných radov, ako sedan aj ako kombi. S aktualizáciou modelu GLC s pohonom EQ Power sa začne čo nevidieť. Aj model GLC bude vybavený hybridným hnacím ústrojenstvom tretej generácie, čím bude predstavovať vstup do segmentu SUV. Ďalším členom rodiny EQ Power bude model GLE – s plánovaným dojazdom na úrovni 100 km predstavuje cestu k ešte výraznejšiemu zážitku z elektrickej jazdy.

Zdroj: Mercedes-Benz

Prečítať celý text

Reklama